InfoPont Ajánló Magazin
InfoPont

Ön miben hasonlít egy amerikaira? – Átfogó kutatás készült a két ország politikai gondolkodásáról

Nem túlzás, hogy a fél világ figyelemmel követte az amerikai elnökválasztást, a voksolást, ami soha nem látott részvételt, és persze nagy sajtóvisszhangot is hozott. Az USA-ban a társadalmi nyilvánosság fontos témája a politika, de vajon hogy van ez a világ túloldalán, Magyarországon? Az amerikai elnökválasztás kapcsán a Lounge Group, hazánk legnagyobb kommunikációs és marketingügynöksége végzett párhuzamos kutatást az Egyesült Államokban, illetve Magyarországon, hogy felmérje a politikai preferenciákat és véleményeket.

A Lounge Group kutatási divíziója fontos feladatnak érzi a társadalmi felelősségvállalás szempontjából releváns témák rendszeres vizsgálatát. Így többek között kutatta már a klímaváltozás kérdését, valamint a fiatalok internethasználási szokásait és online biztonságát is. A Lounge Group legutóbbi kutatása arra volt kíváncsi, hogy a globalizált világban hogyan viselkedik az egyén, ha politikáról van szó. A reprezentatív felmérésben felmérték többek között a politikai irányultságot, illetve a döntést meghatározó tényezőket, a családi-baráti kapcsolatokat, az értékek sorrendjét, valamint az amerikai társadalmat jelenleg foglalkoztató legfontosabb kihívásokat is. A vizsgálatot Magyarországon és Amerikában is elvégezték.

A két ország összehasonításában érdekes eredmények születtek például a politikai szocializációs folyamat eltérő természetéről. Míg az amerikaiak közül sokan már az iskolában, addig a magyarok egy kimutatható része csupán a munkahelyén találkozik először komolyabban a politika és a politizálás kérdésével. Mindkét nemzetnél természetesen a család az elsődleges és legerősebben befolyásoló tényező, így nem is csoda, hogy a két ország választópolgárainak negyede úgynevezett véleménybuborékban vagy visszhangkamrában él. Ez azt jelenti, hogy a mind baráti, mind pedig a közösségi médiában az ismerősi körében főként saját álláspontjával azonos véleményekkel találkozik nap mint nap.

A politikai hírek fogyasztása, a tájékozódás fő színtere is egészen eltérő a tengeren innen és túl. Míg az az amerikaiak a televíziót tekintik elsődleges hírforrásnak – gondoljunk csak a népszerű esti showműsorokra, ahol szintén megjelenik a politika –, addig a magyar emberek inkább az online híroldalakat tekintik ebből a szempontból elsődlegesnek. Mindkét ország azonos mennyiségben használja a Facebookot és az Instagramot, minden más platform – mint például az USA-ban igen kedvelt Twitter – jóval népszerűbb Amerikában, mint itthon.

Magyarországról nézve talán furcsa, de az Egyesült Államokban nagy szerepet kapnak a celebek, influenszerek, sőt, még a vallási vezetők és helyi vállalkozók is a politikai gondolkodás formálásában. Az ő véleményformáló hatásuk erős, és bátran vállalják is álláspontjukat, buzdítják szavazásra követőieket, vagy éppen fogalmazzák be prédikációjukba üzenetüket. Ilyen véleményvezér többek között Kanye West, Le Bron James, vagy a demokraták körében igen népszerű Oprah Winfrey, de a több tízezer fiatalt megmozgató Taylor Swift is, aki a kampányidőszakban közösségi oldalán azt osztotta meg követőivel, hogy milyen finom „bidenes” süteményt sütött. Itthon ezzel szemben a többség elítéli a hírességek politizálását, nem is sokszor szólalnak meg celebjeink ilyen témában – a magyar válaszadók fele ugyanis kimondottan nem kedveli, ha kedvence ily módon nyilvánul meg. Mindez szintén arra utal, hogy a tengerentúlon valóban a társadalmi témák fontos része a politika, nyíltan beszélnek róla, itthon azonban inkább tabutémának, magánügynek gondoljuk.

A jelölt neme és származása ugyanakkor nem számít, legalábbis mind hazánkban, mind pedig az USA-ban a válaszadók többsége így nyilatkozott. Az eredmény megfelel annak a tendenciának, hogy egyre több nő kerül a politika világában vezető pozícióba, elég csak az alelnöki poszt várományosaként Kamala Harris-re gondolni, de a legutóbbi hírek szerint akár az amerikai védelmi minisztérium, a Pentagon vezetője is egy hölgy, Michele Flournoy lehet.

A különleges, két országot érintő kutatás további eredményeiről a www.lounge.hu/kutatas weboldalán található további információ.


Olvass bele a magazinunkba is:

Olvass bele legújabb magazinunkba!

Ez is érdekelhet:

Két bemutatóval várjuk a nyarat!

Zalai Mariann

Újabb arany a Lounge Groupnak

Bala

Különleges helyszínen veszett el a kontroll a BrandFestivalon

Glück Viktória

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket ( cookie - kat ) használ. Elfogadom Bővebben