InfoPont Ajánló Magazin
ÉletmódInfoPont

Gyerekzsenik, kamasz vállalkozók – mítosz vagy valóság?

Újra meg újra bejárják a sajtót olyan gyerekek hírei, akik sikeres vállalkozásokat indítottak. Hétévesen indította milliárdos üzletét! 16 évesen már dollármilliókat keres! Ilyen, és ehhez hasonló címekkel találkozhatunk. Hogy mi ebből a valóság? Kicsit utánajártunk.

Hart Main 13 éves volt, amikor kitalálta a “férfias illatú” illatgyertyákat. Állítólag testvére lányos illatú gyertyáin háborogva ismerte fel, hogy igény lehet a pipafüst vagy éppen a szalonna és a sör bukéjára egy meghitt férfiháztartásban. A ManCan sikeres vállalkozás lett nagyon hamar, ma is működik.

A kép azonban torzít. Bár a híradások felkapják a gyerek- és fiatal vállalkozókat, a valódi számok mást mondanak. A fiatalon indított vállalkozások sokasága elbukik. A legjobb teljesítményt a 35-42 évesen indított vállalkozások mutatják. Az esetek többségében itt a kezdőtőke mellé már megfelelő mennyiségű szaktudás és tapasztalat is társul, így ezek a vállalkozások sokkal életképesebbek.

A sajtó mégis nagyon szereti a fiatalságot összekötni az üzleti siker történeteivel. Ugyanakkor egy kamasz, bármilyen tehetséges is, nem tud felmutatni sem tőkét, sem jogi felelősséget, sem elegendő munka- és vezetői tapasztalatot egy vállalkozáshoz. A történetek mögött felsejlik a szülők pénze, a család rendszerezett és kitartó munkája és persze a jó sajtókapcsolatok.

Így bátran kimondhatjuk: a sikeres gyerekvállalkozók vállalkozásait…
a családjaik működtetik.

Tény, hogy a nagyobbacska kamaszok időnként szeretnének valami újat alkotni… és hát, ha lehet, pénzt is szeretnének keresni vele. A többség a közösségi médiából vagy saját hobbijából inspirálódva szeretné eladni kézművestermékeit, esetleg bébiszitterként, korrepetítorként vagy kutyasétáltatóként keres pénzt.

Ezek mind valós vállalkozások, ha mégoly picurkák is.

Mégis, ezeket a gyerekeket kevesen magasztalják, pedig pontosan azt teszik, amit majd felnőttkorukban nagyban is megpróbálhatnak. Valós piaci igényre, a maguk által elérhető vásárlóknak szállítanak értéket, és cserébe pénzt kérnek. Ők a valódi fiatal vállalkozók – itt élnek velünk, mégsem figyelünk rájuk eléggé.

Hajlamosak vagyunk legyinteni: “á, csak zsebpénzt keres”. De éppen itt tanulják meg annak egy részét, ami a majdani sikeres vállalkozáshoz kell, például az értékesítést.

Természetesen számos más tudáselemre lesz szükség (beleértve a tervezést, a pénzügyi és jogi ismereteket, és persze valamely szakmaterület mélyebb ismeretét). Azt a nagyon összetett képességrendszert, amit „entrepreneurship”-nek hívnak, nem lehet kizárólag a vállalkozásra fókuszálva fejleszteni. Az alapozás valamikor óvodáskorban kezdődik, amikor önállóságra, együttműködésre, bátorságra nevelünk.

A későbbiekben ki kell épülnie még sok mindennek, amihez a család és az iskola egyaránt kell. Ha ezek nincsenek, akkor a felnőtt vállalkozás is olyan problémákkal fog küzdeni, mint a magabiztosság hiánya (“nem merem megkérni az árát a szolgáltatásomnak/termékemnek”), az elemzőképesség és a matematikai ismeretek hiánya (“nem tudok és nem is akarok az adataimmal, pl. a pénzügyeimmel foglalkozni”) vagy éppen az együttműködésre, csapatvezetésre való képtelenség.

A sajtó a különöst, a látványosat és a ritkát szereti: a kétfejű csirkét, a hatosikreket, a túl fiatal vállalkozókat. A 7 éves Alina Morse-t, aki cukormentes édességeket talált ki (nem mellesleg az édesapja üzleti tanácsadó), vagy a 9 éves Mo Bridges-t, aki divatvállalkozást indított (és nocsak, a nagymamája nagyszerűen tud varrni).

Íme az igazság: ahogy a sikeres gépészeti fejlesztéseket nem lelkesen legózó gyerekeink tervezik meg, úgy a kiugróan sikeres vállalkozások túlnyomó többsége sem ebben a korban indul. De ahogy a híres mérnökök is játszottak építőjátékkal, úgy a legtöbb jó vállalkozó múltjában is találunk saját ötleteket, amit a család aktívan támogatott, de nem várt belőle meggazdagodást.

Nagy üzleti sikereket valószínűleg nem fognak elérni túl fiatal gyerekeink. De nekünk nincs is más dolgunk, mint segíteni őket, hogy magukat kipróbálhassák. Legyenek kíváncsi és nyitott gyerekek – a sikeres vállalkozáshoz ez is kell. A többit ráérnek megtanulni.

Hüvös Ágnes
Cégvezető

CarsonGrey Üzletfejlesztő Kft.
1011 Budapest, Szalag u 19
+36 30 239 5471
hello@karsonconsulting.hu

Olvass bele legújabb magazinunkba!

Ez is érdekelhet:

Grillezel vagy grilleződsz? Vigyázz magadra jól vállalkozóként!

Glück Viktória

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket ( cookie - kat ) használ. Elfogadom Bővebben