Életmód
Hála: attitűd a boldogsághoz
  • 2017. december 30.

Mindig kéznél van. Hihetetlen transzformáló hatással lehet életünkre. Hozzájárul fizikai és mentális egészségünk javításához. Gyakorlása könnyen beépíthető a mindennapokba. Gondoltad volna, hogy a háláról van szó?

Az év végi hajrában egyre többször jut eszünkbe, hogy állunk a januárban kitűzött célok teljesítésével, és ilyenkor azt is elkezdjük sorolni, mi kell még ahhoz, hogy elérjük a vágyott állapotot. De mi lenne, ha megállnánk egy kicsit és értékelnénk, mennyi minden színesíti már most is az életünket?

Az elmúlt évek pozitív pszichológiai kutatásainak egyik legjelentősebb hozadéka a hála rendkívül sokrétű hatásának felfedezése. Az, hogy képesek vagyunk odafigyelni és értékelni, nem pedig magától értetődőnek venni a kellemes, hasznos, örömteli dolgokat, szinte minden életterületre kedvezően hat, a végeredmény pedig egy boldogabb és teljesebb élet.

Hogyan fejti ki hatását a gyakorlatban?

  • Kedvezően hat az egészségre: növeli immunrendszerünk ellenálló képességét; javítja az alvásminőséget; energikusabbá tesz, sőt, a hálás emberek rendszeresebben sportolnak.
  • Javítja társas kapcsolatainkat: azokat a személyeket, akik gyakrabban fejezik ki köszönetüket mások felé, barátságosabbnak, kedvesebbnek érzékelik. Továbbá segít a meglévő kapcsolatok elmélyítésében és utat nyit új ismeretségek kialakulásához.
  • Fejleszti személyiségünket: a hála gyakorlása erősíti az optimizmust és az empátiát; növeli a stresszel szembeni megküzdési képességet, csökkenti a depressziót, a szorongást és a negatív érzelmeket, mint pl. az irigység, neheztelés.
  • Előnyös a munkahelyen is: hatékonyabbá és kiegyensúlyozottabbá tesz, fejlesztve a döntéshozatali képességet, az önkontrollt, a céltudatosságot és a társas kompetenciákat.

Fontos kiemelni, ez nem jelenti azt, hogy innentől kezdve csupán jó dolgokra kell gondolni; sokkal inkább meglátni az élet pillanatnyi szépségeit is, mint a szikrázó napsütés egy hideg téli reggelen, vagy ha kinyitják előttünk az ajtót, miközben hatalmas csomagokkal egyensúlyozunk.

Íme, néhány ötlet a mindennapi gyakorláshoz:

  • Vezess hálanaplót: naponta tölts 5-10 percet azzal, hogy leírod, milyen ajándékokat kaptál aznap az élettől; mi az, ami feldobta a napod.
  • Írj köszönő üzenetet: amikor valaki kedves vagy figyelmes veled, jelezd nekik írásban is, milyen pozitív hatással vannak az életedre. Írj havonta legalább egy ilyen üzenetet.
  • Köszönd meg gondolatban: előfordulhat, hogy nincs időd billentyűzetet vagy tollat ragadni, de akkor is megállhatsz és tudatosíthatod magadban, miért vagy hálás az adott személynek.
  • Vedd észre a hétköznapi csodákat az életedben: hetente egyszer ülj le és tölts pár percet azzal, hogy felidézed, milyen áldások érkeztek meg az életedbe. Az adott eseményen túl figyelj arra, milyen érzés volt, átélni ezeket, milyen testi érzetekkel jártak, majd próbáld meg ezt fenntartani a nap hátralévő részében is.

Az élet zajlik és rengeteg olyan dolog történik velünk, amit nem tudunk befolyásolni; egy valamit azonban mindig, minden helyzetben: hogyan állunk ezekhez. Abban, hogy képesek legyünk a problémákat kihívásként átkeretezni vagy megtalálni a fejlődési lehetőséget a nehézségekben, nagy szerepe van a hálának.
Gyakorlása szemléletmódot is jelent: ahelyett, hogy azon kattognánk, mi hiányzik még a tökéletes boldogsághoz, képesek leszünk értékelni azt, ami már megvan; ez a pozitív hozzáállás pedig további kellemes élményekhez vezet.

 

Zubány Emese
pszichológus, ThetaHealing konzulens
zubany.emese@thetherapy.hu

happy wheels