Kiemelt tartalom
Rotschild Klára ruhaszalonjának darabjaiból nyílt kiállítás
  • 2019. november 18.

Rotschild Klára – Divatkirálynő a vasfüggöny mögött című időszaki kiállítás nyílt a Magyar Nemzeti Múzeumban NOVEMBER 16-án és 2020. áprilisáig nyitva tart.

Neve évtizedeken át egyet jelentett a divattal, az eleganciával, a minőséggel és a luxussal. Elhozta Párizst Budapestre, és ismertté tette Budapestet a nagyvilágban. Rotschild Klára szalonja már a két világháború közötti indulásakor fogalommá lett idehaza, hogy aztán hírneve üstökösként íveljen fel. A Magyarországra látogató nemzetközi politikai, művészeti és divatélet nagyágyúi rendszeresen felkeresték a szalonját. Felöltöztette a Horthy-kor arisztokrata hölgyeit, Molnár Ferenc feleségét, Darvas Lilit, még Faruk egyiptomi király édesanyját és lánytestvéreit is. Ő bújtatta menyasszonyi ruhába az ifjú Horthy István feleségét az évtized menyegzőjén.

Ám az igazi „csoda”, hogy a Rotschild-szalon fénye tovább ragyoghatott a vasfüggöny leereszkedésével. Ha onnantól nem a saját nevén működött is, de a Különlegességi Női Ruhaszalon mégiscsak az ő csillogó birodalma maradt. A hétköznapi halandóknak elérhetetlen árfekvésű üzlet a párizsi divatházak fényét csempészte a szürke budapesti hétköznapokba az ötvenes évek derekától. Még a köztudottan puritán Kádárné is el-ellátogatott ide, de Rotschildnál csináltatta gardróbját Tito és Gromiko felesége, a perzsa sah neje, ahogy alkalmi vagy rendszeres vendég volt nála a művészvilág színe-java: Psota Irén, Tolnay Klári, Szász Endre felesége, Lula asszony, Váradi Hédi, Fischer Annie, Kovács Margit, betért a szalonba Tőröcsik Mari, Halász Judit, vagy olyan a külföldi milliomosok, mint Cartier ékszerész felesége…

Mindehhez szuperpanorámás pesti lakás dukált, óriási partikkal, ahol folytak a márkás italok, különleges hidegtálak sorakoztak, és semmi sem emlékeztetett a szocializmus lehangoló mindennapjaira.

Vajon hogy jutott Rotschild Klára ilyen kivételezett helyzetbe? Hogyan lehetséges, hogy a két világháború közötti elismert szalontulajdonosok közül egyedül ő szerezte vissza irányító szerepét 1945 után? Miért utazhatott állami pénzen évente kétszer Párizsba inspirálódni, modelleket vásárolni elit divatbemutatóihoz? Mi tette Rotschild Klárát a 20. század magyar divattörténetének egyik legizgalmasabb és egyedülálló alakjává? És nem utolsósorban: miért választotta a halált ennyi siker fényében?

Simonovics Ildikó divattörténész sok éves kutatással járt utána a fenti kérdéseknek és göngyölítette fel a legendákkal, rejtélyekkel, elképesztő történetekkel övezett életút állomásait. Interjúalanyai többsége személyesen ismerte Rotschild Klárát: rokonok, munkatársak, barátnők és kliensek sokasága vall arról, milyen volt a divat nagyasszonya, hogyan építette fel egyszeri és megismételhetetlen márkáját. A nyilatkozatokon kívül korabeli újságcikkek, dokumentumok és ritkaságszámba menő fotók mesélnek a divatvilág történetéről, s abban egy legendás életútról.

 

 

happy wheels