InfoPont Ajánló Magazin
Kikapcsoló

Új műfajban próbálták ki magukat – Beszélgetés Klem Viktorral és Anger Zsolttal

Bergendy Péter POST MORTEM című filmje az A-kategóriás varsói nemzetközi filmfesztiválon debütált, díjakat nyert rangos seregszemléken, világszerte megvásárolták a forgalmazók. A különleges hangulatú, a hazai filmekben ritka digitális látványelemeket is felhasználó, első magyar horrorfilm eddig 27 külföldi fesztiválon szerepelt szerte a világon – 18-on a versenyprogramban –, és 23 díjat hozott haza. Ráadásul a Post Mortem képviseli Magyarországot a 94. Oscar© versenyben a „nemzetközi film” kategóriában.

A film főszerepeiben Klem Viktort és Hais Fruzsinát láthatjuk. Mellettük olyan nagyszerű színészeket láthatunk a filmvásznon, mint Schell Judit, Anger Zsolt, Hámori Gabriella, Kiss Diána Magdolna, a Kossuth-díjas Ladányi Andrea és Reviczky Gábor. Klem Viktorral és Anger Zsolttal beszélgettünk a film kapcsán.
Kleim Viktort, a film főszereplőjét a bemutató után kérdeztük

Milyen benyomásaid vannak a film fogadtatásáról?

A magyar filmek megítélése mindig nagyon széles skálán történik, van egy vállaltan nagyon kritikus szakmailag kör, akik már a premier első napjaiban dominálnak. A alkotók természetesen szeretik a saját filmüket. A forgatás közben nem felmérhető, hogy a közönség mennyire fogja szeretni vagy nem szeretni a filmet. Ráadásul a Post Mortem esetében, mivel egy nagyon újszerű filmről van szó, tényleg nem lehetett tudni milyen lesz a fogadtatás.

Egy horrorfilm főszerepére másképp kell készülni, mint egyéb szerepekre?

Ugyanúgy kell felkészülni, itt is a lelki és testi kondícióra kell figyelni, mint egyéb szerep esetében és megpróbálni azokat az energiákat mozgósítani a forgatásra, amik szükségesek. Szerencsés helyzetben voltam, mert 80%-ában olyan kollégákkal forgattam, akiket már korábban is együtt dolgoztunk, ami nagyon nagy segítség. Gyakran csak egy összekacsintás kellett és pontosan tudtuk, hogy mit kell tennünk, volt egyfajta összehangoltság a csapatban.

Jelenetek felvételénél hogyan tudod felkészíteni magadat arra lelkiállapotra, ami már a filmvászonról azt jelzi a nézőnek, hogy itt most valami ijesztő fog történni?

Ezt úgy hívják a filmforgatáson, hogy Csapóra, tessék. Hiszen a színésznek csapóra kell a szükséges lelkiállapotot előidézni magából. Két taktika van erre a saját tapasztalatom szerint. Vagy előre kell felkészülni és megtalálni azt a lelkiállapotot, amit akkor azonnal elő lehet hozni, vagy a felvétel előtt egy 10 – 15 másodpercre csendben félrevonulni. Ha nincs ötletem, akkor improvizálok a felvételnél és hagyom, hogy dolgozzon szabadon a fantáziám. A Post Mortem esetében voltak terveim, előre készültem, tudtam, hogy mit szeretnék kihozni az adott jelenetből.

A film másik főszereplője Hais Fruzsi. Vele mennyire tudtatok összehangolódni? Tekintve, hogy egy 10 éves kislányról van szó, mennyire egyszerű vagy nehéz dolgozni egy gyerekszereplővel?

Általában egy gyerek szereplő rendkívül nagy nyitottságot hoz magával, egyfajta lazaságot és játékosságot, ami tulajdonképpen a színészet alapja. Fruzsival már az első próbán összekacsintottunk, kialakult a kölcsönös bizalom. Igazából észre sem vettem, hogy nem egy profi felnőttel dolgozom, mert annyira gördülékenyen minden, annyira felkészült volt és annyira játékos. Gyerekekkel játszani nagyon-nagyon jó, mert hihetetlen játék kedved hoznak magukkal és ez átragadt a többi szereplőre is.

Anger Zsoltot ezúttal epizódszerepben láthatjuk, de kíváncsiak voltunk, milyen gondolatok fogalmazódtak meg benne a film kapcsán.

A Tanár című sorozat harmadik évadában két epizódot is rendeztél, ezért felmerül a kérdés, hogy a Post Mortemet rendező szemmel is nézted?

Ahhoz, hogy rendezőként nézzek egy filmet, nagyon zöldfülűnek tartom magam. Kisebb dolgokat, például legutóbb egy videoklippet rendeztem a Wellhellonak, de ettől függetlenül túl nagyképűnek érezném kijelenteni, hogy rendezői szemmel nézek egy filmet. Általában megpróbálom inkább a mezei néző szemével nézni a filmeket, hiszen ha munkás szemmel nézném, akkor nem tudnám ugyanúgy élvezni a produktumot.

Ez a film egy iszonyatosan bátor és erős próba arra, hogy egy új műfajt honosítson meg a magyar filmgyártásban. Bergendy Péter a film rendezője, akit nagyon nagyra tartok, és mivel ebben a filmben csak egy nagyon pici epizódszerepet játszom, emiatt zavarban is vagyok, amikor erről kérdeznek.

Az hogy ebbe a filmbe bekerültem, tulajdonképpen Bergendy Péterrel való baráti kapcsolatomnak köszönhető. A Trezor című filmben dolgoztunk együtt először. Nagyon szerettem vele dolgozni, és ami a legfontosabb, hogy működik közöttünk a kölcsönös inspiráció. Még akkor mondtam neki, hogy annyira szeretek vele dolgozni, hogy innentől kezdve bármiben szüksége van rám, akkor támogatni fogom, mellé állok, még ha csak egy mondatot is kell elmondani egy filmben, akkor is nagyon szívesen jövök. Nagyra tartom a művészetét.

Egyébként a Post Mortem tényleg egy nagyon meredek vállalkozás Magyarországon. Az egyik legnagyobb erőssége a filmnek, hogy a főszerepet a Klem Viktor játssza. A legjobb választás volt, mert véleményem szerint korosztályában a legérdekesebb és legizgalmasabb férfi színész. És itt most egy olyan oldalát tudta megmutatni, amit szerintem eddig még nem. Az ő szemén keresztül látjuk a történetet, nagyon szépen, kézen fogva végigvezeti a nézőt a filmben.

Lenyűgöző, hogy még a hazai bemutató előtt a film már mennyi díjat kapott. Mostanra már 23 díjjal büszkélkedhet a készítők és óriási dolog az is, hogy az ezzel a filmmel nevez be Magyarország az Oscarra. Filmkésztés közben mennyire érezhető, hogy valami nagyon nagyszerű készül? Lehet előre érezni a sikert?

Csalóka tud lenni. Volt már részem olyan forgatáson, aminek minden pillanatát elviselhetetlenek éreztem és mégis nagyon jó lett az alkotás, és volt olyan is, hogy úgy éreztem, hogy most igazán valami nagyon különleges csináltunk és a végeredmény borzalmas volt. Általában azért lehet érezni, de nagy csalódás is tudja érni az embert, pozitív és negatív irányban is.

Kevés napom volt a forgatáson, de azt láttam és azt éreztem végig, hogy Bergendy látja a filmet, sőt, mikor még el sem kezdtük a forgatást, ő már akkor is látta és tudta, hogy mit akar. Ráadásul nagyon jó vágó szeme is van. Általában nagyon sok filmjét Ő maga is vágja. A rendező, az operatőr és a színész, csak harmad garancia a sikerre, viszont amikor jön a vágó, aki diktálja a ritmust, meghatározza a tempót, attól lesz átütő hatással a nézőre. Abból a rengeteg anyagból, amit felveszünk, a vágó szeme látja, hogy mi az, amit el kell engedni és mi az, aminek mindenképpen benne kell lennie a filmben. A horror egy olyan speciális műfaj, aminél meghatározott ritmus kell ahhoz, hogy létrejöjjön az a hangulat, hogy a néző megfelelően megrémüljön.

Ennek a műfajnak van egy földöntúli matekja, aminek érvényesülni kell ahol ahhoz, hogy működjön. A zörejek, a zene hangulata, a képi világ, a ritmus, mind úgy fokozza a feszültséget, hogy amire már előugrik a szörny, addigra felfokozott érzelmi állapotban legyen a néző. A Post Mortem hatásos film lett, úgy van összerakva, hogy amikor először néztem, sőt, mikor már másodszor néztem és tudtam, hogy mi jön, még akkor is hatott rám.

Olvass bele legújabb magazinunkba!

Ez is érdekelhet:

Irány a balatoni kertmozik!

InfoPont

Filmkritika- Az Oroszlánszívű történet és annak mélységei

InfoPont

Idegtépő esküvő, francia módra

InfoPont

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket ( cookie - kat ) használ. Elfogadom Bővebben