InfoPont Ajánló Magazin
Kiemelt tartalomTrend

Itt a Black Friday – na de honnan a név?

Kevesen tudják, hogy a „Black Friday”, azaz fekete péntek elnevezés első feljegyzett használata nem ünnepi vásárláshoz, hanem egy pénzügyi krízishez köthető, ami 1869. szeptember 24-én történt. Ekkor omlott összeaz  amerikai aranypiac. Két hírhedt Wall Street-i ügynök, Jay Gould és Jim Fisk közösen magával rántotta a tőzsdét és csődbe taszított mindenkit a leggazdagabbaktól a munkásokig.

A leggyakrabban hallható történet a hálaadást követő fekete pénteki vásárlásról viszont a kereskedelemhez köthető. A legenda úgy szól, hogy az egész éves veszteséges (piros számjegyű) működés után a legtöbb bolt hálaadás után kezdett nyereséges (fekete számjegyű) lenni az ünnepi leárazásoknak köszönhetően. Bár igaz, hogy a kereskedők a veszteséget pirossal, a profitot feketével jelölték a könyvelésnél, a Black Friday ezen eredet történetet hivatalosan is elutasították.
A Black Friday kifejezés 1961-ben Philadelphiában terjedt el. Itt is a hálaadás utáni pénteket nevezték el így, amitől valójában a helyi lakosok rettegtek. Ekkor ugyanis a turisták és a vásárlók a közeli külvárosokból elözönlötték a várost. Mindig a következő nap került sor a nagy Army-Navi focimeccsre. A hatalmas beáramló tömeg komoly pusztítást végzett a városban, a rendőröknek extra műszakot kellett teljesíteniük, hogy meg tudják védeni a boltokat a tolvajoktól.
Később a kereskedők igyekeztek a negatív hangzatot eltüntetve „Big Friday”-ra átnevezni a napot, sikertelenül. Majd az 1960-as és 1970-es években kezdték el a kereskedők a Black Friday-t pozitív kicsengésűvé fordítani úgy, hogy a hálaadást követő pénteket már nem a hatalmas forgalommal összefüggésben kommunikálták, hanem a karácsonyi bevásárlás kezdetével kötötték össze.

1975-ben a New York Times már úgy írt a Black Friday-ről, mint az év kereskedelmi szempontból legerősebb napja.


Tehát a Black Friday a hálaadást követő péntek neve az Egyesült Államokban, amikor is óriási leárazással elindul a karácsonyi bevásárlási szezon. Ilyenkor sokan szabadságot vesznek ki, hogy kihasználhassák a kedvezményeket. A tömeghisztéria sem ritka. Emberek százai táboroznak le az üzletek előtt, és akár az éjszakát is ott töltik, hogy biztosan hozzájussanak az akciós termékekhez. Az USA-ban néha annyira elszabadulnak az indulatok, hogy a tülekedés verekedésbe, vagy akár lövöldözésbe torkollik. A Black Friday más országokban, többek között nálunk is elterjedt, de sokkal kisebb az akciók mértéke, mint Amerikában.
Az offline, bolti vásárlásokról pedig egyre inkább eltolódik a hangsúly a kényelmes online bevásárlás felé, ami lássuk be, nem is csoda, hiszen ki szeretne órákig állni egy bejáratnál a nyitásra várva, mikor akár otthonról is bevásárolhat, ráadásul átgondoltabb döntést is tud hozni, mint egy bolti kényszerhelyzetben?

Olvass bele legújabb magazinunkba!

Ez is érdekelhet:

WAMP Design vásár / Design Hét Budapest 2017

Zalai Mariann

wonderLAB

InfoPont

WonderLab – Szeptember

Bala

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket ( cookie - kat ) használ. Elfogadom Bővebben