Kevesen tudják, hogy a „Black Friday”, azaz fekete péntek elnevezés első feljegyzett használata nem ünnepi vásárláshoz, hanem egy pénzügyi krízishez köthető, ami 1869. szeptember 24-én történt. Ekkor omlott összeaz amerikai aranypiac. Két hírhedt Wall Street-i ügynök, Jay Gould és Jim Fisk közösen magával rántotta a tőzsdét és csődbe taszított mindenkit a leggazdagabbaktól a munkásokig.
A leggyakrabban hallható történet a hálaadást követő fekete pénteki vásárlásról viszont a kereskedelemhez köthető. A legenda úgy szól, hogy az egész éves veszteséges (piros számjegyű) működés után a legtöbb bolt hálaadás után kezdett nyereséges (fekete számjegyű) lenni az ünnepi leárazásoknak köszönhetően. Bár igaz, hogy a kereskedők a veszteséget pirossal, a profitot feketével jelölték a könyvelésnél, a Black Friday ezen eredet történetet hivatalosan is elutasították.
A Black Friday kifejezés 1961-ben Philadelphiában terjedt el. Itt is a hálaadás utáni pénteket nevezték el így, amitől valójában a helyi lakosok rettegtek. Ekkor ugyanis a turisták és a vásárlók a közeli külvárosokból elözönlötték a várost. Mindig a következő nap került sor a nagy Army-Navi focimeccsre. A hatalmas beáramló tömeg komoly pusztítást végzett a városban, a rendőröknek extra műszakot kellett teljesíteniük, hogy meg tudják védeni a boltokat a tolvajoktól.
Később a kereskedők igyekeztek a negatív hangzatot eltüntetve „Big Friday”-ra átnevezni a napot, sikertelenül. Majd az 1960-as és 1970-es években kezdték el a kereskedők a Black Friday-t pozitív kicsengésűvé fordítani úgy, hogy a hálaadást követő pénteket már nem a hatalmas forgalommal összefüggésben kommunikálták, hanem a karácsonyi bevásárlás kezdetével kötötték össze.
1975-ben a New York Times már úgy írt a Black Friday-ről, mint az év kereskedelmi szempontból legerősebb napja.
Tehát a Black Friday a hálaadást követő péntek neve az Egyesült Államokban, amikor is óriási leárazással elindul a karácsonyi bevásárlási szezon. Ilyenkor sokan szabadságot vesznek ki, hogy kihasználhassák a kedvezményeket. A tömeghisztéria sem ritka. Emberek százai táboroznak le az üzletek előtt, és akár az éjszakát is ott töltik, hogy biztosan hozzájussanak az akciós termékekhez. Az USA-ban néha annyira elszabadulnak az indulatok, hogy a tülekedés verekedésbe, vagy akár lövöldözésbe torkollik. A Black Friday más országokban, többek között nálunk is elterjedt, de sokkal kisebb az akciók mértéke, mint Amerikában.
Az offline, bolti vásárlásokról pedig egyre inkább eltolódik a hangsúly a kényelmes online bevásárlás felé, ami lássuk be, nem is csoda, hiszen ki szeretne órákig állni egy bejáratnál a nyitásra várva, mikor akár otthonról is bevásárolhat, ráadásul átgondoltabb döntést is tud hozni, mint egy bolti kényszerhelyzetben?
Olvass bele legújabb magazinunkba!
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.