A vitorlás sport Angliából terjedt el az egész világon, erősek a hagyományai, a tradíciók őrzése tulajdonképpen a „játék” része. Ezért az illemszabályok jórészt az angol észjárást követik, amelyek egy része nekünk talán idegen, de ne felejtsük el, hogy mögöttük évszázados a tapasztalat.
A szokások egy része beépült a hajózási előírásokba is, más részük íratlan szabály. Be nem tartásukért nem jár büntetés, de követésük sportemberi kötelesség. Adjuk meg a módját a hajózásnak, legyen ünnep a vitorlázás! Válogatásunkban azok számára adunk tanácsokat, akik csupán utasként vesznek részt ebben a csodálatos kalandban.
A hajók környezetében és a vízparton, vízen, kikötőben való tartózkodás írott és íratlan szabályai
- A kapitány engedélye nélkül a fedélzetre lépni nem illik.
- Ha a fedélzetre lépünk, először a hölgyeket üdvözöljük, megvárva, míg ők nyújtanak kezet, azután üdvözöljük a férfiakat, lehetőleg kor szerinti sorrendben.
- Fedélzetre csak puhatalpú cipőben lépjünk, amelynek fehér vagy világos színű a talpa!
- Kikötőbe befutni vagy kifutni, íme az angol módi: férfiak, nők fehér ingben sötétkék sortban, fehér, barna vagy sötétkék cipőben. (Kint a vízen aztán jöhet a fürdőnadrág vagy az “ádámkosztüm”.)
- Ha a kapitány asztalához ülünk, viseljünk inget!
- Régen, amikor még minden hajó ismerte a másikat – hisz oly kevés hajó volt -, illett egymás mellett elvitorlázva üdvözölni a másikat. Ez akkor a lobogó félárbocra eresztésével történt, a zászlórudat kivették és vízszintesen tartották, míg a másik elhaladt mellettünk. Manapság egy kézfeltartással helyettesítjük ezt. Illik odanézni és jobb kezünket feltartani. Jó barátainkat zászlóval üdvözölhetjük.
- Ha látjuk, hogy a másik hajónak gondja-baja van, illik felajánlani segítségünket. Ha veszélyben van, akkor ezt kötelező megtenni!
- Éjszakai vitorlázásnál nem illik erős reflektorral a másik hajót elvakítani.
- Ha hajó érkezését észleljük, és mi biztonságosan parthoz vagyunk kötve, illik segíteni kötelet elkapni, hajó orrát megtartani, egyáltalán minden módon jelezni segítő szándékunkat.
- Szomszéd hajóra és legénységre megjegyzést tenni nem ildomos.
- Kikötőben este 10 és reggel 8 óra között nem illik hangoskodni, motort feleslegesen járatni, hi-fi berendezést hangosan hallgatni.
- Kikötőben pumpálós WC-t használni nem szabad.
- Hulladékot, szennyező anyagokat a vízbe dobni bűn a természet és mások ellen is.
- Ha “befolyásolt” állapotban vagyunk, ezt kiabálásokkal ne hozzuk mindenki tudomására.
- Ha a hullámos vízen “a halakat kell etetni”, a szél alatti oldalon tegyük azt. Dohányosoknak sem illik szél felöli oldalon hamuzni.
- Ha egy hajón többen vagyunk, nem illik a kabin bejáratában tartózkodni.
- Hajón a zugevés, zugivás nem illendő. Először mindig a kormányost lássuk el étellel, itallal.
- Adjuk meg a tiszteletet a klasszikus fahajóknak, segítsük őket a kikötőkbe, mert ezek nagyobb hagyományos sporttörténeti értékeket képviselnek egyediségükkel. Nehezebben manőverezhetőek, némelyikükben még motor sincs.
A cikkünket Tuss Miklós, 2011 vitorlazas.hu összeállításának felhasználásával készítettük.
Olvass bele magazinunkba is: