InfoPont Ajánló Magazin
Kiemelt tartalom

Az anyatermészet és a múzsa átka

Darren Arofonsky október végén bemutatott pszicho-horrorja, az anyám!, minden bizonnyal az év legkülönösebb filmjének ígérkezik. Ez azon kevés múvik egyike, melyet meg kell nézni ahhoz, hogy bárki megértse azt a dilemmát, amelyben éppen e sorok írója szenved. Az anyám! nem egy mindennapi film, és ha már mindenképpen helyet kellene keresni neki a filmkategóriák között, akkor egészen biztosan a ’nagyon irodalmi’, sőt, ’költői’ szekcióban bukkanhatnánk rá, hiszen a filmet körbefonják a bibliai és szépirodalmi utalások, illetve fantasztikus gyengédséggel közelíti meg a természet brutális erejét.

„Mindig csak adsz, és adsz, és adsz. Egyszerűen sosem elég”

A drámaként is emlegetett moziban olyan zseniális sztárok működnek közre, mint Jennifer Lawrence, Michelle Pfeiffer, Ed Harris és Javier Bardem. A történet kissé szegényes mivoltát pedig mind az alakítások, mind a film megrázó és egyben gyönyörű mondanivalója kompenzálja. Az idősödő költő (Javier Bardem) és felesége, Veronica (Jennifer Lawrence) egy olyan utópikus világban él, ahol a madarak csicseregnek, a város nagyon messze van és adott egy gyönyörű, régi ház, ami csak arra vár, hogy valaki azt otthonának nevezze. A házaspár mindkét tagja birtokolja a kreativitás adta tehetséget: míg a férfi egy tipikus narcisztikus író, addig a festő/kisiparos feleség a női odaadás és otthonteremtés élő definíciója, az író gyermekének későbbi anyja. Az egész film a Föld-Anya-Teremtés téma köré rendeződik: a ház, melyben a házaspár lakik, az Édenkertet szimbolizálja, a falak, – amelyeknek dobog a szívük, – a ház életének bástyái és egyúttal a feleség lelkivilágának lenyomatai. Nem kell sok idő ahhoz, hogy a nézők felfedezzék: az egész film allegóriákon és motívumokon alapul. A ház a feleség, és ezzel együtt a kapcsolat állapotát szimbolizálja. Az elismerésre vágyó író nem éri be csupán partnerének támogatásával – mert tulajdonképpen magán kívül senkit nem tud szeretni és neki ’semmi nem elég’. Amikor ez világossá válik, az épület furcsa tüneteket kezd el produkálni: vérfoltok, felrobbanó, szintén véres villanykörte, állandó, apokaliptikus jellegű rendezvények, melyeken rajongók fosztják ki, majd pusztítják el az otthont. A film csúcspontján a házat ellepik a riporterek, spirituális rajongók, tolvajok, bűnözők, és tulajdonképpen bárki és bármi, hiszen az a legfontosabb, hogy a férj legyen a figyelem középpontjában. A terhes feleség, ahogyan a ház is, pedig a férfi rögeszmés dicsőítésének esik brutális áldozatául: mikor már semmi nem marad hátra, a nő, lelkének utolsó darabját is odaadja a férfinak.

Elgondolkoztató alkotás, melyet főként az elvont filmek kedvelőinek ajánlanánk.

A mi popcorn mérőnkön: 4/5

Olvass bele legújabb magazinunkba!

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Ez is érdekelhet:

Film Neked – A hónap legjobb filmjei

Glück Viktória

A Mamma Mia!-tól az Escobar-ig: itt a heti Buda Bed Cinema-moziműsor!

InfoPont

Játssz velünk és nyerj Buda Bed Cinema-jegyeket!

InfoPont

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket ( cookie - kat ) használ. Elfogadom Bővebben