InfoPont Ajánló Magazin
Kikapcsoló

Hogyan tudnánk magyar filmek nélkül élni? – Hódítanak a hazai alkotások a moziban

Idén télen tele a moziműsor változatos magyar filmekkel, az ünnepi időszakban izgalmas, megindító és díjnyertes hazai alkotások közül is válogathatunk a Cinema City-ben. A külföldi gyártású filmek esetében évről-évre népszerűbbek a feliratos vetítések, de persze a hazai mozinézők továbbra is kedvelik a magyar nyelvű moziélményt: a közönség 73%-a szinkronizált filmeket részesíti előnyben. Az örök vitakérdésben a Z generáció is véleményt nyilvánított, és náluk ez már másabb képet mutat: a 16-29 éves korosztály 42%-a inkább eredeti nyelven, magyar felirattal vagy épp anélkül szeret mozizni – derült ki a Cinema City friss, országos reprezentatív kutatásából.[1]

A Cinema City 2024-ben átfogó országos reprezentatív kutatást végzett a 16-69 éves lakosság körében, hogy feltérképezze a magyarok mozilátogatási szokásait és preferenciáit. A felmérésből kiderült, hogy évente átlagosan 3 alkalommal járnak moziba a magyarok, és 64%-uk szívesen járna még többször. A karácsony és szilveszter közötti napok, vagyis az iskolaszünet kiemelt időszaknak számít, mert nagyon sokan ekkor pótolják be elmaradt filmjeiket, vagy töltik szabadidejüket mozizással.

A megkérdezettek fele (53%) arról nyilatkozott, hogy ugyanolyan rendszerességgel látogatta a mozikat, mint a pandémia előtt, 10-ből 1 gyakrabban ül be vetítésre, mint a járványt megelőző időszakban. A kutatás rávilágított, hogy a válaszadók háromnegyede továbbra is a szinkronizált filmeket kedveli a moziban. A legnépszerűbb választásnak az amerikai gyártású filmek számítanak (79%), emellett a mozilátogatók fele (53%) szívesen néz hazai gyártású műveket is.

Szinkronban a közönséggel

Szinkron vagy felirat? A mozipiac évről-évre visszatérő kérdése, hiszen míg egyesek az eredeti verziót kedvelik, addig mások a legendás magyar hangok varázsára esküsznek. A Cinema City országos felmérése a szinkronizált vetítések népszerűségére világított rá: a mozinézők 73%-a a magyar szinkronos mozifilmeket preferálja, szemben az eredeti nyelvű feliratos (21%) és felirat nélküli (6%) vetítésekkel. Ez az arány némileg változott a mozihálózat 2017-es felmérési eredményeihez képest, ekkor a mozilátogatók még 78%-a szavazott a magyar szinkronra, 17%-a feliratos, 5%-a pedig az eredeti nyelvű, felirat nélküli lehetőségekre, vagyis az idegennyelvű tartalomfogyasztás térhódítása az elmúlt 6 év során némileg nőtt.

A fiatal felnőttek körében is nyert a szinkron, de csak épphogy: a 16-29 éves válaszadók 58%-részesíti előnyben a szinkronizált filmeket a mozikban, 29%-uk a feliratos vetítéseket jelölte meg ideális választásként, míg 13%-uk eredeti nyelven, felirat nélkül élvezi leginkább a filmeket.

Nemcsak a magyar hang, de a magyar filmek is népszerűek

A filmek gyártását tekintve a megkérdezettek körében egyértelműen taroltak a hollywoodi kasszasikerek, a mozinézők 79%-a tette le mellettük a voksát. A kutatás rámutatott, hogy az amerikai filmek mellett a hazai alkotások is kiemelkedően népszerűek, a résztvevők 53%-a magyar filmet is szívesen választ az elérhető kínálatból és a közelmúltban szerzett mozis élményeik esetében elsők között említettek magyar alkotásokat is.

Filmkínálat, mindenki igényeire szabva                                        

Legyen szó műfajról, eredetről vagy szinkronról, a Cinema City ünnepi kínálata alkalmazkodik a mozilátogatók sokszínű igényeihez. A mozihálózat műsorából többek közt olyan szinkronos, feliratos vagy épp eredeti nyelvű produkciókra válthatunk jegyet, mint a varázslatos Wicked musical; az animációs kalandfilm folytatása, a Vaiana 2,; Andrew Garfield és Florence Pugh romantikus drámája a Szerelem ideje; Paolo Sorrentino legújabb rendezése a Parthenopé: Nápoly szépe vagy Robbie Williams életrajzi filmje a Better man: Robbie Williams.

Magyar alkotásokból sincs hiány a vásznakon, a nézők ugyanis olyan hazai művek közül választhatnak, mint Baukó Attila zenei karrierjét bemutató Mi vagyunk Azahriah, Herendi Gábor Futni mentem! című filmje, amelyet a bemutató óta már több mint 180 ezren láttak, vagy a héten mozikba kerülő, Demjén Ferenc slágerei által inspirált Hogyan tudnék élni nélküled? Sőt a két ünnep között a hálózat premier előtt műsorra tűzi Lakos Nóra tiniknek szóló Véletlenül írtam egy könyvet című filmjét is.

Mi csábít minket a moziba?

Mielőtt döntenek egy filmről, valamint annak szinkronos vagy épp feliratos változatáról, a megkérdezettek azt is elmondták, milyen egyéb kritériumok alapján ülnek be egy vetítésre. Filmválasztás tekintetében egyértelműen a műfaj bizonyult a legfontosabb tényezőnek, amit a nézők 42%-a jelölt meg elsődleges szempontként. A magyar közönség ugyanakkor jelentős mértékben támaszkodott az ismerősök és a család ajánlásaira is (29%), emellett pedig a színészek ismertsége is fontos szerepet játszott döntéseikben (29%).

A büfé a moziélmény szerves része

A megkérdezettek 71%-a szívesen visz be magával nassolnivalót a vetítésre, a látogatók 56%-a minden alkalommal fogyaszt valamilyen büféterméket, vagyis a popcorn, a nachos vagy az üdítők a moziélmény fontos kellékei. Idén télen az exkluzív mézeskalács ízesítésű popcorn a Cinema City mozitermeibe is elhozza a karácsonyi mesevilágot, fahéjas és gyömbéres ízesítéssel idézi meg az ünnepi ízeket – a készlet erejéig.

###

A Cinema City-ről

A több mint 25 éves múltra visszatekintő Cinema City mozihálózat, a CineWorld Group tagjaként a világ második legnagyobb multiplex üzemeltetője. A Cinema City Csepel volt az első multiplex, amelyet a vállalat ezen a néven a kelet-közép-európai régióban nyitott. Azóta több vidéki, majd budapesti bevásárlóközpont multiplexének üzemeltetése is a cég nevéhez fűződik. A Cinema City lánc népszerű budapesti tagja többek közt a Cinema City Westend, ahol 2013-ban Európában elsőként nyílt meg a 4DX négydimenziós moziterem, melyet később a győri és a debreceni 4DX követett. A hálózat égisze alá tartozik a Cinema City Aréna is, amely hatalmas befogadóképességével, Magyarországon egyedülálló IMAX mozi-termével, valamint a 270 fokos filmélményt, biztosító ScreenX termével egyedülálló az országban. Szintén az Arénában indult, de azóta a Cinema City Mammut részét is képezi a bőrfotelekkel felszerelt, korlátlan étel- és italszolgáltatást nyújtó Saeco VIP. A Cinema City, magasan fejlett infrastruktúrájának és komplex szolgáltatásának köszönhetően Magyarország vezető multiplex mozilánca.


[1] A Free Association kutatócég 2024 márciusa és júniusa között végzett, kvalitatív és kvantitatív kutatása alapján, amelyben 1000 válaszadó vett részt a 16-69 éves korosztályból.

Olvass bele legújabb magazinunkba!

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket ( cookie - kat ) használ. Elfogadom Bővebben