InfoPont Ajánló Magazin
Ajánló

OFF-Biennále Budapest 2025: A NYUGTALANSÁG VERSEI – 2025. május 8. – június 15.

Idén lett tíz éves az OFF-Biennále, az alulról szerveződő, együttműködésre épülő kortárs művészeti kezdeményezés és független platform. Az OFF célja, hogy változatos tevékenységein keresztül erősítse a hazai független művészeti szcénát, és hozzájáruljon a társadalmi, politikai és környezeti kérdésekről szóló nyilvános diskurzushoz. Mindezt azzal a szándékkal, hogy a demokrácia kultúráját a művészet eszközeivel erősítse. Az 5. jubileumi kiadást 2025. május 8. és június 15. között rendezzük meg Budapest különböző helyszínein, majd különféle partnerségek révén több európai városban – Bécsben, Amszterdamban, Oldenburgban és Limerickben – is lesznek OFF-események.

Karolina Bregula: The Storm [A vihar], 2024 / Fotó: House For Media Art Oldenburg

Az idei év témája a biztonság fogalma köré szerveződik: ezt a fogalmat – nem ritkán eltorzítva – gyakran halljuk manapság a főként a jobboldali populista retorika által uralt közbeszédben. A biennálé címe, A nyugtalanság versei Robert Gabris művész és aktivista egyik művére utal. A mű a kollektív alkotás és képzelet új technikáit villantja fel, amelyek segítséget nyújthatnak a jelen kihívásai között való eligazodásban. A biennálé különböző helyszíneken számos projektet mutat be: elsősorban kiállításokat és kísérő eseményeket (előadások, vetítések, séták), de köztéri kollektív akciókat is.

Miközben egyszerre több, egymásba fonódó válság – háborúk, megélhetési és lakhatási válság, klímaválság és a mindezekre ráerősítő szélsőjobboldali politikai programok – miatt kell aggódnunk, úgy érezhetjük, hogy kicsúszik a lábunk alól a talaj, nyugtalanság és szorongás lesz úrrá rajtunk.

De azt is látnunk kell, hogy mindez nem mindenkit érint egyformán. Mindannyian más-más kiváltságokkal bírunk, és különböző strukturális hátrányokat kell leküzdenünk, valamint az imperializmus, a gyarmatosítás és a kapitalizmus globális rendszereiről való tudásunk is eltérő. Ezek a rendszerek alakítják az életünket, és tesznek bennünket kedvezményezettekké és marginalizáltakká, gyakran egyszerre, bár különböző mértékben.

Robert Gabris: Asylum – A Poem of Unrest [Menedék – a nyugtalanság verse], 2024 / Fotó: Gregor Hofbauer, a művész jóvoltából

A társadalom tagjaiként sorsunk elválaszthatatlanul összekapcsolódik a minket körülvevő emberi és nem-emberi világgal. Ezekben a bizonytalan időkben hogyan tudunk értelmes kapcsolatokat kiépíteni és fenntartani, egyenlőségre törekvő politikai és társadalmi programokat kidolgozni, hogyan tudjuk felhangosítani a nem hallható hangokat, és erősíteni az ellenálló képességet és az együttműködést?

A nyugtalanság versei keretében bemutatott művek sokféle tapasztalatból merítenek: személyes hangvételükkel összetett érzelmeket és történeteket jelenítenek meg költői erővel. A kiválasztott művek a biztonság témáját járják körül, miközben olyan kérdésekkel foglalkoznak mint a patriarchális elnyomás, a rendszerszintű egyenlőtlenség, a kontroll, a marginalizáció, a fegyveres konfliktusok hatása, a migráció, a dekolonizáció, az éghajlati válság, a queer ökológiák, a családon belüli erőszak, a testi autonómia és a feminista ellenállás. A kiállított művek különféle stratégiákat alkalmaznak – beleértve az abszurd humort, az öröm gyakorlatait és a játékosságot –, hogy reflektáljanak jelenlegi helyzetünkre, égető kérdéseinkre és kihívásainkra. Ugyanakkor különböző tudásokra és civil gyakorlatokra támaszkodnak, hogy szövetségeket, szolidaritást, valamint fenntartható és tartalmas együttélési módokat építsenek.

Iz Öztat, Rest [Nyugalom], 2024 / Fotó: a művész jóvoltából

Kurátori csapat: Erőss Nikolett, Kálmán Rita, Lázár Eszter, Molnár Edit, Molnár Veronika, Oltai Kata, Páldi Lívia, Somogyi Hajnalka, Soós Borbála, Székely Katalin

Fő támogatók: The Sigrid Rausing Trust, EU Kreatív Európa Program / European Education and Culture Executive Agency (EACEA), Foundation for Arts Initiatives, Ministry of Culture and National Heritage of the Republic of Poland / Polish Presidency, Közös Értékeink Program / Citizens, Equality, Rights and Values Programme (CERV), ERSTE Foundation, Adam Mickiewicz Institute, Federal Ministry Republic of Austria – Arts, Culture, the Civil Service and Sports, Holland Királyság Nagykövetsége, OFF Baráti Kör, Green Cloud Platform Zrt., Culture Ireland, Silkem Hungary Kft., Concorde, Maurice Ward Art Handling, Goethe-Institut Budapest, British Council, Between Bridges

Támogatók: Francia Intézet, Lengyel Intézet Budapest, Osztrák Kulturális Fórum Budapest, Ukrainian Institute, Praktiker Kft., Sika Hungary Kft., JCDecaux, University of Bergen Faculty of Art, Music and Design, Embassy of Sweden, Budapesti Olasz Kulturális Intézet, Nordconn International, Oázis Kertészet, Bortársaság, Gerlóczy Kávéház, Cabrio, Józsefvárosi Önkormányzat, Budapest Főváros II. Kerület Önkormányzata, valamint a 2025-ös OFF-Biennálét támogató magánszemélyek

Kiemelt partnerek: Light Art Múzeum, EVA International, Haus für Medienkunst Oldenburg

Partnerek: Vintage Galéria, Bakáts Bunker Underground Kulturális Tér, Blinken OSA Archivum, CEU Nyitott Galéria, Milestone Intézet, ISBN+, Biennale Warszawa Foundation (_BW_Lab), Ernyey József Gyógyszerésztörténeti Könyvtár – Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Sincerely Yours Space & Agency, Bura Galéria, Useless Galeri, Trafó Galéria, Liget Galéria, Kiscelli Múzeum, School of Disobedience, 1111 Galéria, Kisterem Galéria, Longtermhandstand, ACB Galéria, Első Magyar Látványtár Alapítvány, Recetas Urbanas, Artemisszió Alapítvány / Mira Ház, FiDo Ifjúsági Központ, Gólya Szövetkezet/ Szomszédságból Közösséget Program, Kesztyűgyár Közösségi Ház, Moravcsik Alapítvány, Nem Adom Fel Alapítvány, Vajda Péter Közösségi Kert, Második Esély Sportegyesület, Uccu Alapítvány, Art is Business, Museum of Contemporary Art | Belgrade, Polona Institute (Varsó), Jednostka Gallery (Varsó), Das Weisse Haus, r0g_agency for open culture and critical transformation, Klauzál6 Projekt Galéria, Romano Kher Budapesti Roma Művelődési Ház

Médiapartnerek: Artmagazin, Contemporary Lynx, Glamour, Józsefváros Újság, Papageno

Alice Maher & Rachel Fallon: The Map [A térkép], 2021 / Fotó: Ros Kavanagh, a művészek jóvoltából

OFF-BIENNÁLE PROJEKTEK:

„ezek a falak nem minket védenek”

Az ezek a falak… című kiállításon bemutatott művek a Biennále kulcstémáját, a biztonságot vizsgálják néha áttételesen, néha nagyon is kézzelfogható, konkrét módon. Bár lazán kapcsolódnak egymáshoz, a kiválasztott művek párbeszédbe lépnek, különböző – olykor ellentmondásos – hangjaik egyszerre, egymást kiegészítve szólalnak meg. Eltérő földrajzi, történelmi, kulturális, politikai és személyes tapasztalatok találkoznak itt, és kérdőjelezik meg együtt a kortárs valóságunkat alakító fizikai és metaforikus falakat: a leegyszerűsített, bináris világnézeteket, újraéledő fasiszta ideológiákat és a patriarchális korlátokat.

Kiállító művészek: Larry Achiampong (UK), Kateryna Aliinyk (UA), Kader Attia (DZ/FR), Daniel Baker (UK), Barna Anna (HU), Berhidi Mária (HU), Cigánybűnözők (HU), Anna Daučíková (SK/CZ), Sara Greavu – Ciara Phillips – Derry Film and Video Workshop (IE), El-Hassan Róza (HU/SY), The Erfurt Women Artists’ Group (DE), Rachel Fallon – Alice Maher (IE), Robert Gabris (SK/AT), Galyas Denerak Dóra (HU), Gáldi Vinkó Andrea (HU), Győri Andrea Éva (HU), Horváth Anita (HU), Horváth Gideon (HU), Ingela Ihrman (SE), Flo Kasearu (EE), Koltay Dorottya Szonja (HU), Dominika Kowynia (PL), Loránt Anikó (HU), Goranka Matić (SI), Noor Afshan Mirza – Brad Butler (UK), Zanele Muholi (ZA), Iz Öztat (TR), Paula Rego (PT), Davinia-Ann Robinson (UK), Katarina Šević (RS/HU), Takács Zsófia (HU), Trapp Dominika (HU), Slavs and Tatars (PL/US), Zorka Wollny (PL)

Kurátorok: Kálmán Rita, Lázár Eszter, Molnár Edit, Molnár Veronika, Páldi Lívia, Somogyi Hajnalka, Soós Borbála, Székely Katalin

Helyszín: Merlin, 1052 Budapest, Károly krt. / Városháza park

Megnyitó: május 8., 19.00

Nyitvatartás: május 9. – június 15., szerda: 16.00–19:00, csütörtök–péntek: 16.00–20.00, szombat–vasárnap: 10:00–16:00

Vészfrekvenciák

A hang gyakran válik a pszichológiai, sőt, a fizikai hadviselés eszközévé. A légitámadások és a bombarobbanások hangjai éppolyan pusztítóak lehetnek, mint az általuk okozott emberi veszteségek. A légvédelmi szirénák és a bombázás hangjai által okozott szomatikus tünetek, a vadászgépek morajlása által kiváltott poszttraumás állapotok olykor ugyanolyan halálosak lehetnek, mint maguk a fegyverek. Az OFF-Biennále Budapest részeként egy egykori légó-pincében megrendezett Vészfrekvenciák című kiállítás olyan műveket mutat be, amelyek manipulálják és játékba hozzák a háború hangjait. Ezek az alkotások dekonstruálják, újrakomponálják és felülírják a konfliktusok zajait, lehetőséget kínálva egy olyan jövőkép megfogalmazására, amelyben a fegyverek talán végleg elhallgathatnak. A Blinken OSA Archivummal együttműködésben a kiállítás emellett egy kisebb válogatást mutat be a hidegháborús polgári légvédelem archív anyagaiból, valamint a nyolcvan éve történt Budapest ostromával kapcsolatos dokumentumokból.

Kiállító művészek: Lawrence Abu Hamdan (JO/UK), Nikita Kadan (UA), Jeneses Ádám – Kophelyi Dániel – Krasz Ádám (HU), Cal Kowal – Charlotte Moorman (US), Tuan Andrew Nguyen (VN/US), Open Group (UA), Páll Tamás (HU)

Kurátorok: Molnár Veronika, Székely Katalin

Helyszín: Bakáts Bunker Underground Kultu0rális Tér, 1092 Budapest, Bakáts tér 1.

Vernissage: május 10., 18.00

Nyitvatartás: május 8. – június 15., hétfő–vasárnap: 9.00–19.00

Az élet nyomai

Az élet nyomai című kiállítás az emberi és nem emberi élet kölcsönös függőségi viszonyrendszerét vizsgálja, és bemutatja, hogy egy ellenséges környezetben milyen jogi vagy éppen mobilitási kérdések merülnek fel a kérdéssel kapcsolatban. A természet túl gyakran válik fegyverré a katonai inváziók és a nemzeti határvédelem szolgálatában. A természet kontrollálása – akárcsak az embereké – már régóta a háborús arzenál részévé vált. Ennek a küzdelemnek a tétje az a hatalom, amely meghatározza, ki számít szívesen látott vendégnek bizonyos területeken, és ki nem. Kit szorítunk ki, és kinek a javára? Milyen összetett erők irányítják ezeket a helyeket? És milyen értékrendszer mentén cselekszünk, amikor bizonyos orchideafajok megőrzését állítjuk szembe kiszolgáltatott embercsoportok, például menekültek elutasításával?

Kiállító művészek: Forensic Architecture (UK), Hanna Rullmann (NL) – Faiza Ahmad Khan (IN), OFF Magkönyvtár – A jövő magjai 

Kurátorok: Soós Borbála, Székely Katalin

Helyszín: CEU Nyitott Galéria, 1051 Budapest, Nádor utca 11.

Megnyitó: május 9., 18.00

Nyitvatartás: május 8. – június 14., kedd–szombat: 12.00–18.00

Bede Kincső Pista művészete

Bár Bede Kincső sorozata, A Pista művészete (2015-2023), elsősorban személyes tapasztalatokból építkezik – különösen a nagyszülei közötti bonyolult és konfliktusokkal teli kapcsolatából – miközben különböző perspektívákat nyit meg a fotográfia lehetőségeiről és felelősségéről. A mű, mint helyspecifikus installáció, különféle tereken és szobákon vezeti végig a nézőt, amelyek mindegyike a generációk közötti dinamika rétegzett történetének egy-egy fejezetét tárja fel. Bede elmossa a határokat a beállított képek, a fiktív történetek és a dokumentált események között. Az installáció nem csupán saját fotóit tartalmazza, hanem a nagyapja, Pista által készített tárgyakat és faszobrokat is. Ezen kívül dokumentumokat, leveleket, családi archív fényképeket és egy videómunkát is kapcsol hozzá.

Bede saját pozíciójáról és a fényképezőgép szerepéről is gondolkodik, amely nehéz helyzetekben mintegy pajzsként működött, egyszerre biztosítva számára egy határozott nézőpontot és a szükséges távolságtartást. Az eredmény egymásba fonódó kapcsolatok tablószerű, összetett feltérképezése, valamint egy sokrétű elmélkedés a sebezhetőségről, az egyéni- és közösségi emlékezet viszonyairól, valamint a fotográfiáról, mint a bántalmazó történetek sokoldalú megközelítésének erőteljes eszközéről.

Kurátor: Páldi Lívia 

Helyszín: Milestone Intézet, 1077 Budapest, Wesselényi utca 17.

Megnyitó: május 9., 17.00

Nyitvatartás: május 9. – június 14., csütörtök–péntek: 16.00–19.00, szombat 10.00–16.00 (Zártkörű esemény miatt a kiállítás május 10-én és 17-én nem látogatható)

Mai Ling Dirt Nouveau

A bécsi székhelyű Mai Ling művészkollektíva kiállításának főszereplője a kudzu növény gyökeréből készülő ragacsos, ragadós anyag. A némelyekben talán undort keltő ragacsos minőség nemcsak az összetartozásnak, a közösségiségnek, hanem az ellenállásnak is a szimbóluma. Az „összetapadással” ugyanis nemcsak „Ázsiáról” mint az egzotikus, dekoratív Másikról alkotott képet, hanem az ételek, a migráció, a gyarmatosítás és a képzelet piszkos és ragadós összefonódásait is megkérdőjelezi a csoport. A kiállítás egy hanginstallációt tartalmaz, amely a rasszizmus, a szexizmus és a bevándorlók tapasztalatainak kérdéseit emeli ki, valamint egy, a kollektíva nevére utaló videót, amely az ázsiai nőkkel kapcsolatos tartós szexista és faji sztereotípiákra mutat rá.

A 2019-ben Bécsben alapított Mai Ling művészkollektíva célja, hogy párbeszédet kezdeményezzen a rasszizmussal, a szexizmussal, a homofóbiával és mindenféle előítéletességgel szemben, elsősorban az ázsiai FLINT* (nők, leszbikusok, inter, nem bináris és transz) közösségek tapasztalataira alapozva.

Kurátorok: Kálmán Rita, Lázár Eszter

Helyszín: Kisterem Galéria, 1053 Budapest, Képíró utca 6.

Megnyitó: május 8., 18.00 

Nyitvatartás: május 8. – június 13., kedd–péntek: 14.00–18.00

Karolina Bregula A vihar

A lengyel művész, Karolina Breguła A vihar című ötcsatornás videóinstallációja sötét és nyugtalanító képet fest a kollektív félelemről, az elszigeteltségről és tágabb értelemben egy működésképtelen társadalomról. Az Írország északnyugati partján fekvő Buncranában, helyi művészek közreműködésével készült alkotás egy olyan társadalom rejtett dinamikáit vizsgálja, amely az önérdeket a szolidaritás elé helyezi – ahol a túlélés egyéni küzdelem, nem pedig közös felelősség. A mű olyan embereket ábrázol, akik a versengés, a bizalmatlanság és az elidegenedés ördögi körébe ragadtak, egy viharban, amely egy olyan rendszer metaforája, amely aláásta az emberi kapcsolatokat, és ahol az egyének képtelenek együttérzéssel és gondoskodással reagálni az őket ért kihívásokra.

Kurátor: Molnár Edit

Helyszín: Vintage Galéria, 1053 Budapest, Magyar utca 26.

Megnyitó: május 8., 18.30

Nyitvatartás: május 8. – június 13., kedd – péntek: 14.00–18.00

Venom Zine Library az OFF-Biennálén

A Venom Zine Library egy koppenhágai székhelyű DIY BIPOC (Black, Indigenous, People of Colour) és queer zine könyvtár és platform, amely az önállóan publikált kiadványok felfedezésére jött létre. Maya Acharya és Janna Aldaraji azzal a szándékkal állították össze a gyűjteményt, hogy mindenki számára elérhetővé tegyék a zine-eket, és hogy megosszák a zine-készítéssel kapcsolatos erőforrásokat. Céljuk, hogy megismertessék az aktivista, önszerveződő, és akadémiai közösségekkel az önkiadást, mint hatékony eszközt.  

Soós Borbála kurátor az ISBN+ csapatával együttműködve további kiadványokat válogatott össze, azzal a céllal, hogy a Venom gyűjteményét a budapesti OFF-Biennále, Magyarország és Kelet-Európa kontextusában mutassa be. Valamint, hogy felhívja a figyelmet azokra az alulról szerveződő kezdeményezésekre és azok küzdelmeire, amelyek a marginalizált, és néha egymásba fonódó, többek között antifasiszta, feminista, fogyatékkal élő, queer és roma nézőpontokat képviselik.

Több mint 200 zine között böngészhetsz az ISBN+-ban, vagy készíthetsz egy sajátot a Venom Zine Library útmutatásai alapján. Fedezd fel a zine-készítést, mint az alulról szerveződés, az aktivizimus, valamint a gondolkodás és a művészet megosztásának eszközét!

Kurátor: Soós Borbála

Helyszín: ISBN+, 1085 Budapest, Baross utca 42.

Megnyitó: május 10., 13.00

Nyitvatartás: május 8. – június 14., kedd –péntek 12.00–18.00, szombat 14.00–18.00

Mindentbelehely – Közösségi építészeti projekt a Kálvária téren

A Budapest VIII. kerületében található Kálvária térre tervezett közösségi építészeti projekt a spanyol Recetas Urbanas építész- és aktivista-csoport szakmai irányításával, helyi civil résztvevőkkel együttműködésben valósul meg. A Santiago Cirugeda és Alice Attout vezette kollektíva a részvételi tervezés és a társadalmilag elkötelezett építészet specialistái. Munkamódszereik a bevont közösségek által tapasztalt hiányokból és lehetőségekből kiindulva az adott közösségek együttműködési készségét, szolidaritását, kreatív kapacitását fejlesztik.

Az OFF-Biennále keretében és annak központi témájához kapcsolódva itt egy olyan köztéri installáció születik majd, amelyet a résztvevő civil csoportokkal, meglévő és jelenleg formálódó közösségekkel, lakosokkal közösen hozunk létre köztereink hozzáférhetőségére, a biztonság nyilvános, dialogikus helyzeteken keresztüli vizsgálatára reflektálva. A tér jellegzetességeiből kiindulva a résztvevők nem csak közösen terveznek és építenek meg egy közösségi használatra alkalmas konstrukciót, hanem ők határozzák meg annak funkcióját és működését is, amely azután hosszabb távon is a köztér részévé válhat.

Kurátorok: Erőss Nikolett, Kálmán Rita, Lázár Eszter

Helyszín: 1089 Budapest, Kálvária tér

Avatóünnepség: május 10., 15.00–18.00

Nyitvatartás: május 8. – augusztus 31.

EGYÜTTMŰKÖDÉSEK / az OFF és partnerszervezeteinek koprodukciói

Holnapután minden megváltozik

A több helyszínre szerkesztett kiállítás azt vizsgálja, hogyan viszonyulnak fiatal- és középgenerációs nőművészek az előző generációktól megörökölt holnapután ígéretéhez, és hogy a folyamatosan újraalakuló csataterek, a hagyományos alkupozícióba kényszerült nők milyen eszközökkel igyekeznek tágítani a patriarchátus által szűkre szabott mozgásteret.

A kiállítás helyszíneinek tartalmi jelentősége van. A nyolcadik kerület ezen része a prostitúciós társadalmi traumához kötött, ez egy olyan tabu, amelyet az utcáról igyekeztek eltüntetni, azonban a mai napig nem kibeszélt, feloldott jelenség. Jelentőséggel bír, hogy ebben a geopolitikai térben milyen módon kezdeményezzük feloldani a nőkkel szembeni elnyomás gesztusait, milyen felvetések, mellérendelések, felülírások történnek. A kiállítás két, összeolvasásra szánt terében a bent és kint, a privát és a köztéri/társadalmi, az egyéni tapasztalat és a kulturális reprezentáció közötti áthatások jelennek meg. Olyan kontextusokat teremtenek, ahol a patriarchátussal alkudozó, ellenálló, kitáncoló, behajló, és különféle stratégiákat felmutató női elbeszélők megjelennek.

Kiállító művészek: Dankó Boglárka, Demeter Nóra Zsófia, Fajgerné Dudás Andrea, Gáldi Vinkó Andrea, Koltay Dorottya Szonja, Magyarósi Éva, Palatinus Dóra, Szabó Eszter, Szabó Klára Petra

Kurátor: Oltai Kata

Helyszín: Ernyey József Gyógyszerésztörténeti Könyvtár – Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, 1084 Budapest, Mátyás tér 3. / Magánlakás, 1086 Budapest, Koszorú utca 27.

Nyitónap: május 8., 15.00–18.00

Nyitvatartás: 

  • Mátyás tér 3.: május 8. – június 13., csütörtök–péntek: 15.00–19.00
  • Koszorú utca 27.: május 8. – június 14., csütörtök–szombat: 15.00–19.00

Biztonsági határok

A kiállítás kritikai szemszögből vizsgálja a biztonság fogalmát a technológia lencséjén keresztül. A bemutatott alkotások a művészet és technológia, a politika és társadalom metszéspontján állva arra világítanak rá, hogy a biztonsági infrastruktúrák és rendszerek – bár elvileg védelmi célból jöttek létre – valójában a tekintélyuralmi gyakorlatokat erősítő eszközként működnek, és a demokratikus (vagy annak hitt) rendszerekbe ágyazott autoriter gócpontokat hoznak létre.

A Biennale Warszawa Foundation (_BW_Lab) csapata az OFF-Biennále meghívására vendégkurátorként vesz részt a 2025-ös biennálén. A Biennale Warszawa egy interdiszciplináris kulturális intézmény, amely művészeti, kutatási, oktatási és társadalmi tevékenységeket folytat. Különböző tudományágak metszéspontjában működik, összekapcsolva a kultúra és művészet területét az elméleti és kutatási munkával, valamint a társadalmi aktivizmussal.

Kiállító művészek: Bahaleen (PS), Border Emergency Collective (PL), Anna Engelhardt and Mark Cinkevich (UK/BY), fantastic little splash (UA), Martyna Marciniak (PL), Oleksiy Radynski (UA), Firas Shekhadeh (PS), Tytus Szabelski-Różniak (PL), Filip Wesołowski (PL)

Kurátorok: Bartosz Frąckowiak, Ewa Kozik, Paweł Wodziński / Biennale Warszawa Foundation (_BW_Lab)

Helyszín: 1027 Budapest, Margit krt. 5/A.

Megnyitó: május 8., 17.00

Nyitvatartás: május 9. – június 15., szerda: 16.00–19:00, csütörtök–péntek: 16.00–20.00, szombat–vasárnap: 10:00–16:00

Perem – bizonytalanság és biztonság határán

Hol húzódik a biztonság határa? Mit jelent harmóniára lelni a kiszámíthatatlanban? A Perem – bizonytalanság és biztonság határán című kiállítás ezekre a kérdésekre keresi a választ – nem kinyilatkoztatásokkal, hanem finoman rétegződő megközelítésekkel.

A kiállítás olyan műveket vonultat fel, amelyek az egyensúly és elbillenés törékeny viszonyát járják körül. A látogatók előtt kibontakozik a társadalmi és személyes biztonság ellentmondásos szövete, amelyben megjelennek a külső világ zavarai, a bennünk kavargó csend, valamint a változtathatatlan helyzetekkel való megbékélés lehetőségei is. A kiállítás nem kínál kész válaszokat – ehelyett összetett, sokszor ellentétes nézőpontokból építkezik.

A kiállított művek anyaghasználata – a fémek keménysége és a textilek lágysága – folyamatosan feszültséget teremt, mégis ritmust ad a térnek. Az audiovizuális elemek a hétköznapi élet hullámzását idézik meg: hol megnyugtatnak, hol kizökkentenek. A kiállítás középpontjában a személyes élmény és az általános érvényű tapasztalat összefonódása áll: gyerekkori tárgyak, családi ebédlőasztalok, mindennapi ruhadarabok, az utca zajai válnak szimbólumokká egy nagyobb történetben.

A Perem egy olyan tér, ahol a törékeny remény, az összetartozás és az életigenlés újra és újra utat tör magának – még akkor is, ha csak egy lehullott morzsában vagy egy megdíszített kerítésben talál rá az ember.

Kiállító művészek: Farkas Aliz, Kunu Sándor Alex, Vajda Vendel, Várhelyi Valentina

Kurátorok: Farkas Clara, Lakatos Nikoletta, Oláh Norbert / a Bura Galéria csapata

Helyszín: Bura Galéria, 1085 Budapest, Kőfaragó utca 5.

Megnyitó: május 10., 17.00

Nyitvatartás: május 8. – június 7., csütörtök–szombat: 15.00–19.00

Sanghai utca Három séta a Józsefvárosi piacon

Ki az idegen, ki a kívülálló és ki az, aki otthont ad? Az elmúlt évtizedben számos régióból érkeztek háborús menekültek vagy gazdasági bevándorlók az országba. A város szövetében sokszor láthatatlanul, máshol láthatóbban jelenik meg a „kívülállók közössége”.

A Magyarországon élő diaszpórák a társadalmi kirekesztés és bizalmatlanság miatt gyakran alkotnak szoros közösségeket, saját „világokat” teremtve. A város szövetében gyakran feltűnnek „fordított terek”, olyan helyi vállalkozások, amelyeket Magyarországon letelepedett bevándorlók vezetnek. A személyzet saját nyelve, eltérő társadalmi normái, vagy az ismeretlen árucikkek a kívülállóság érzését kelthetik a többségi társadalom tagjaiban. Az egyik legsokrétűbb példa erre a Józsefvárosi Piac, vagyis a Kínai Piac; belépve a területre az ember azonnal elveszíti minden koordinációs pontját. Mégis, itt ki van otthon és kinek a szabályai vannak érvényben?

A projekt három egyénileg végigjárható séta a piac területén, mely kérdéseket tesz fel egyéni és társadalmi szinten az idegenségről, az otthonról, a biztonságról, a hozzáférhetőségről, ugyanakkor olyasfajta univerzális érzéseket hív elő, amellyel bárki azonosulhat.

Kiállító művészek: Melykó Richárd – Illés Haibo, Móró Zsófia, Paczolay Zsófia

Kurátorok: Petrányi Luca, Solymár Fanni (Useless Galeri)

Helyszín: Józsefvárosi piac, 1087 Budapest, Kőbányai út 29.

Megnyitó: május 25.

Nyitvatartás: május 26. – június 15., hétfő–péntek: 7:00–18:00, szombat–vasárnap: 7.30-17.00

KAPCSOLÓDÓ PROJEKTEK / az OFF témájához kapcsolódó önálló produkciók, közös kommunikációval

Anna Daučíková  – A tekintet nyelvtana

Anna Daučíková, a szlovákiai és csehországi feminista és queer művészet egyik úttörő alakja. Régóta tervezett első magyarországi egyéni kiállítása a feminista kritika és a nemek politikájával kapcsolatos (ön)nevelésének témáit dolgozza fel. A kiállítás középpontjában az 1990-es években készült performatív videómunkái és fotósorozatai állnak, melyek a vizualitás és az érzéki tapasztalat összefüggéseit és a testet mint „közvetítő eszközt” vizsgálják.

A kiállításon a közelmúltban készült művek is láthatók lesznek, melyek fókuszában a határok, szabályok és normák konstrukcióinak megkérdőjelezése és meghaladása áll. Ezek a munkák tükrözik Daučíková transznemű és transzszexuális tapasztalatait a testben való létezésről és a valamivé válás folyamatáról.

Kurátor: Páldi Lívia

Helyszín: Trafó Galéria, 1094 Budapest, Liliom utca 41.

Megnyitó: május 6., 18.00

Nyitvatartás: május 7. – június 15., kedd–vasárnap: 16.00–19.00

Comfort Zone

A Liget Galériában, az OFF-Biennále Budapest keretében az ETC. Magazine Comfort Zone című csoportos kiállítása lesz látható. Az évente megjelenő ETC. tematikus magazin a Balkántól a Baltikumig terjedő régió kortárs művészetére fókuszál; legújabb száma a komfort keresésének módjait vizsgálja a test, a család, a kapcsolatok és a közösségek viszonylatában. A kiállítás egy válogatást mutat be a lapszámban megjelenő projektekből, amelyek az intimitás, a queer perspektívák, a nemi szerepek és a gender térbeli vonatkozásait járják körül. A művészek nyitott, őszinte munkái rámutatnak, hogy a személyes mindig politikai, és a komfort keresése egyben önmagunkért való kiállás.

Kurátorok: Hana Čeferin, Ajda Ana Kocutar, Lara Mejač / ETC. Magazine

Helyszín: Liget Galéria, 1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 5.

Megnyitó: május 9., 19.00

Nyitvatartás: május 8. – június 15., szerda–péntek: 16.00–19.00

Gyarmati Erzsébet és Salamon Eszter – MONUMENT 0.7: M/OTHERS (2019)

Salamon Eszter, az egyik legismertebb magyar származású koreográfus és táncos-alkotó. Munkái gyakran a női szubjektivitásokat, a többgenerációs kapcsolatokat és az emberi viszonyok különböző létezési módjait vizsgálják. A M/OTHERS című műve, mely Budapesten először lesz látható, az anya-lánya kapcsolatot dolgozza fel. A Gyarmati Erzsébettel közös performansz a cselekvés, az érzés és az érzékelés különböző formáin keresztül egy interszubjektív időt nyit meg, amely egy szinguláris teret teremt az egybeolvadás nyomaival és állapotaival. A jelen és múlt összefonódása, a szerepek felcserélődése és a tükröződés a másikban mind azt a szövevényes hálót ábrázolják, amely a valóság alatt rejtőzik, és az individualizmus illúzióját kérdőjelezi meg.

Salamon a koreográfiát aktiváló és szervező erőként használja különböző médiumok, mint a kép, hang, zene, szöveg, testi mozgás és akciók között. Munkái különböző formátumokon, esztétikákon, módszertanokon és poétikákon keresztül fejlődnek, széles spektrumot ölelve fel a kifejezésmódok terén.

Kurátor: Páldi Lívia

Helyszín: 1037 Budapest, BHM – Kiscell Múzeum / Templomtér, Kiscelli utca 108.

Performanszok: május 8.: 20.00 / május 9.: 19.00 / május 10.: 19.00

School of Disobedience – The Art of Holding Space

Az Ádám Anna által alapított School of Disobedience (Az Engedetlenség Leányiskolája) a radikális (ki)tanulás [(un)learning], a félelem és megalkuvás nélküli alkotás tere. Egy iskola, amely felráz, megkérdőjelez és újraértelmez. A merész ötletek, a kritikai reflexió, a kísérleti kutatás és az együttműködésen alapuló gyakorlatok játszótere, ahol költői, törékeny és hibrid formák születnek, formálódnak, és helyet követelnek maguknak. A School of Disobedience egy közösségi művészeti gyakorlat: egy tér, amely teret ad. Olyan „utazó iskola”, amely pop-up jelleggénél és nomád működésmódjánál fogva állandóan mozgásban van, azzal a céllal, hogy erősítse a helyi elköteleződéseket és a közösségi gondoskodást. 

Májusban egy háromhetes intenzív nemzetközi mesterkurzust szervez az iskola, olyan művészek, alkotók, kreatív és kulturális szakemberek számára, akik praxisukat a társadalmilag elkötelezett művészet, a közösségépítés és az interdiszciplináris együttműködés irányába kívánják kiterjeszteni. A School of Disobedience májusi témája A tér megtartásának művészete (The Art of Holding Space), amit a résztvevők különböző programok során, több szempontból közelítenek meg, tárnak fel, kérdőjeleznek meg, alkalmaznak és vizsgálnak. A School of Disobedience az OFF-Biennále ideje alatt kinyitja kapuit, így bárki betekinthet az alkotófolyamatba, a művészeti gyakorlatokba, részt vehet előadásokon, műhelymunkákon.

A programokat Ádám Anna (a School of Disobedience alapítója) és a mesterkurzuson résztvevő alkotók tartják.

Helyszín: 1111 Galéria, 1111 Budapest, Kende utca 1.

Nyilvános workshopok: május 19.: 17.30–18.30, 19.00–20.00 / május 20.: 17.30–18.30, 19.00–20.00 / május 23.: 17.30–18.30, 19.00–20.00 / május 24.: 14.30–15.30, 16.00–17.00

Mindennek ellenére?! – A szomolyai Szívhangok Alkotócsoport kiállítása

2016-ban egy Borsod megyei településen, Szomolyán létrejött egy roma nőkből álló alkotócsoport: a Szívhangok Társulat, amely mindennek ellenére azóta is működik. A kiállítás e közösség közel 10 évét mutatja be: személyes történeteket, terápiás- és alkotói folyamatokat és a létrejött művészeti alkotásokat. Ezek mentén láthatóvá válnak azok a társadalmi és intézményi viszonyok is, amelyekkel a vidéki, nehéz anyagi körülmények között élő roma nők nap mint nap szembesülnek, elsősorban a gyermekvállalás és a gyermekekről való gondoskodás területén. A gyakran kiszolgáltatott és traumatikus élmények mellett, a kiállítás láthatóvá teszi a helytállásnak, a megküzdésnek azokat a formáit is, amelyek segítségével a nők igyekeznek biztonságot teremteni maguk, gyerekeik és családjaik számára. Az egyéni megküzdési stratégiákon túl, a kiállítás legfőbb szándéka, hogy bemutassa egy női alkotó kisközösség létrejöttének erejét a helyi társadalomban.

A kiállítást a társulat tagjainak workshopjai, színházi eseményei, tárlatvezetése kísérik.

Kurátorok: Czímer Dalma (Romano Kher), Gallai Renáta (K6 Galéria)

Együttműködő fotográfus: Csoszó Gabriella

Az alkotócsoport tagjai: Báder Renáta, Csörgőné Polgár Andrea, Horváth Barbara, Horváth Kata, Horváth Rita, Horváth Róbert, Horváth Zsanett, Juhacsek Ildikó, Kapala-Havas Maja, Lakatos Anett, Lakatos Mariann, Lakatos Rudolf, Pados Eszter, Proics Lilla, Romankovics Edit, Szabó Róza, Szitai Natália

Helyszín: Klauzál6 Projekt Galéria, 1076 Budapest, Klauzál tér 6. / Romano Kher Budapesti Roma Művelődési Ház (Napház), 1081 Budapest, Népszínház utca 31.

Nyitvatartás: 2025. június 3 – 30.

  • Klauzál6 Projekt Galéria:
  • Romano Kher Budapesti Roma Művelődési Ház (Napház): kedd, csütörtök: 9.00–17.00

//////

>>>  Vetítések az ISBN-ben

Olvass bele legújabb magazinunkba!

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket ( cookie - kat ) használ. Elfogadom Bővebben