InfoPont Ajánló Magazin
InfoPontKikapcsoló

Mayer Balázs „Kenguruval”-val beszélgettünk divatról, pályáról, célokról a jubileumi 25. Budapest Fashion Week kapcsán

Amikor 2003-ban megszületett a gondolat, hogy londoni illetve new yorki utazásaidból inspirálódva életre hívj Budapesten is kinti mintára egy többnapos divateseményt gondoltad volna, hogy ennyi idő elteltével a hátad mögött erről az rendezvényről fogunk beszélgetni?

2003-ban rendeztük egy egynapos eseményt, ez volt a Budapest Fashion Night, ami akkor olyan visszhangot hozott, hogy nem volt kérdés számomra, tovább kell lépnünk. A brand-et 2002-ben alapítottuk és védtük le a Magyar Szabadalmi Hivatalnál. Az első 3 napos rendezvényünk 2005 novemberében került megrendezésre. Azóta az elmúlt több mint másfél évtizedben 24 alkalommal hívtuk életre divateseményünket. A Budapest Fashion Week-et hitből építettük, és bár nem sokan hittek benne mi mégis megcsináltuk.

Persze egész más volt akkoriban az itthoni környezet. A mára befutott nagy „öregek” még pályájuk elején voltak, de egyre több fiatal tehetség jelent meg úgymond a partvonalon, akiknek sem anyagi lehetőségük, sem kapcsolati tőkéjük nem volt a bemutatkozásra. Szerettünk volna egy olyan fórumot, ahol a hazai divat iránt érdeklődő közönség és a tervezők évente egy- vagy két alkalommal egymásra találhatnak. Ez lett a Budapest Fashion Week…  és hogy a kérdésedre is válaszoljak, igazából nem gondolkodtam azon egyáltalán, hogy ez az esemény évek múltán hova fog kifutni, és milyen szerepe lesz hosszútávon a hazai divatélet alakulásában. Egyszerűen csak tettem a dolgomat és dolgoztam. Ez jellemezte ezt a közel 20 évet, és jellemzi mind a mai napig a munkám.

Ha megnézzük a számokat, valóban elképesztő már az is, amit azokból láthatunk: 350 bemutatott kollekció, az nagyjából 5250 ruha, legalább 250 tervező, vendég designerek mondhatni a világ minden pontjáról Kanadától Thaiföldig.  Eljött és forgatott a Fashion TV, a felvett anyagot többször leadták és láthatták a világ számos országában. Van még innen tovább? Mi ad motivációt újra és újra a folytatáshoz?

Néha magam sem hiszem el, ha visszagondolok, hogy igen ezt mi csináltuk végig. Pedig így van. (Nevet). Mondhatjuk, a Budapest Fashion Week a hazai divat szegmens családi ezüstje, egy valódi és igazán magyar sikertörténet.

De komolyra fordítva a szót, alkotó ember vagyok. A Budapest Fashion Week pedig az évek alatt a személyes ügyem lett, és nem csak nekem. Van egy csapat, akikkel évek óta együtt dolgozom. Nem mondom, hogy rutinból, mert amögött van valami olyan pejoratív felhang, amit még véletlenül sem szeretnék magunknak tulajdonítani. Minden év más, a gazdasági nehézségek, a média rétegződése, elköteleződése egy-egy politikai irányba minket is érint. De mind a mai napig sikerült megőriznünk függetlenségünket – és azt gondolom ezt mindig, de napjainkban még inkább csak nagyon kevesek mondhatják el magukról a művészeti érában. Emiatt persze nehezített pályán mozgunk, de itt vagyunk, megkerülhetetlenek vagyunk és a politikától függetlenek vagyunk. Mi hidakat képezünk, összekapcsolunk, és kizárólag építünk…

A mögöttünk lévő időszak alatt irányt mutattunk és jelentős hatást gyakoroltunk a hazai divatéletre. Példánkat követve azóta számos divat esemény jött létre, a hazai divatiskolák megerősödtek és mára ötször több fiatal választja a divattervező pályát mint azelőtt. A Budapest Fashion Week vezető rangját megőrizve, folyamatosságának és múltjának köszönhetően a magyar (divat)történelem részévé vált. Magyar brand, Hungaricum és az Ország Márka méltó példája.

A brand építéséhez kapcsolódva szeretnék két fontos pontra kitérni: kreatív anyagainkhoz egy tehetséges fotós barátom Richweisz Péter fotóit használjuk, és ez adja a már hosszú évek óta megszokott arculatunkat. A másik nagyon fontos kérdés, amire mindig ügyeltünk és figyelmet fordítottunk – a nemzetközi kapcsolataink alakítása. Nemzetközi fotósok, fotóügynökségek figyelemmel kísérték már a kezdetektől fogva és beszámoltak eseményünkről, a külföldi tervezők mellett pedig meghívott modell vendégeink is rendszerint láthatóak voltak a kifutón.

Hogy mi ad motivációt? A További terveink között szerepel a BFW nemzetközi pozíciójának megerősítése, bővítése illetve, hogy a jövőben Európa vezető divateseményei között legyen számon tartva.

Ha megnézzük az elmúlt 25 Budapest Fashion Week anyagát, megállapíthatjuk, hogy van egy standard a koncepció alkotásban: a paletta a lehető legszínesebb, de mégis mindig jól követhető, hogy hol tart épp a társadalom, a gazdasági környezet, akár még – annak ellenére, hogy nem politizál, de a politikáról is képet kaphatunk. Jól látom ezt?

Természetesen igen. A célunk, hogy a lehető legszélesebb spektrumot mutassuk meg a hazai divatból. Ezt vállaltuk a kezdetektől fogva. Az pedig teljesen természetes reakció, hogy a divat mindig követi az adott gazdasági környezetet. Bár a fast fashion korát éljük, a világ úgy van kitalálva, hogy minden könnyen unalmassá és eldobhatóvá válik, ott van egy másik alternatíva, a divattervezők és design nyújtotta lehetőség, amikor időtálló darabok után nyúlunk. Nem feltétlen a klasszikust kell érteni rajta. A stílus, -legyen az bármilyen- egy hosszútávú megoldás, ha valaki megtalálja a személyiségéhez illeszkedőt. De, hogy a kérdés második felét is megválaszoljam: a társadalmi kérdések számtalanszor megjelentek divat performansz formájában a kifutónkon. Ezek nagyon fontos és elkerülhetetlen momentumok. Ha „politizálunk” kérdésekre mutatunk rá, akkor legyünk előremutatóak, ezért mi soha nem destruktív formába tesszük. Volt már többször visszatérő téma a nők társadalomban betöltött szerepe, a nemek közötti egyenlőség/egyenlőtlenség, a férfi-nő, gender téma, vagy legutoljára az Ukrán háború. Ezek nagyon fontos társadalmat érintő kérdések, amelyekről azt gondolom beszélnünk kell. Nem állhat a divat önmagában, hiszen a divat „milyensége” is valami kapcsán alakul. Ezek oda-vissza ható folyamatok.

Amikor sorra szűnnek meg vállalkozások, kulturális intézmények financiális nehézségekkel néznek szembe óhatatlanul felmerül a kérdés: Milyen nehézségekkel kell szembesülni egy többnapos rendezvény megszervezése kapcsán, és mit várhat a 25. jubileumi fashion week közönsége 2022-ben?

Csak azt amit eddig is. (Nevet.) Roppant nehéz gazdasági környezetben kellett elvégeznünk a munkát. Ezt tudja, érzi minden vállalkozás. Naponta néznek szembe financiális kérdésekkel az energiaárak, a beszállítói költségek alakulása miatt. De nem is erről szeretnék beszélni. Viszont tény, hogy nagyon meglátszik ez a cégek szponzorációs képességén is, és a tervezők is sokkal óvatosabban hoznak létre kollekciót. Én úgy látom – talán nem is kell hozzá különösebb látnoki képesség – , hogy egyfajta lassulás van a divat tekintetében ezen a téren, már most is. Az idei eseményünk két napos lesz, de két nagyon erős nap. Ebbe a két napba kellett sűrítenünk mind azt, amit korábban egy-egy rendezvény keretében három alkalommal tudtunk megmutatni. Hogy mennyire sikerült ez, arról majd véleményt mond a közönség, én bízom benne, hogy aki eljön, most sem fog csalódni.

Végig nézve a jubileumi programot, a tervezők nevét, azt látom, hogy nagyon színes és széles a paletta. Az úgymond „alternatív” ruháktól és kiegészítőktől az abszolút elegáns és klasszikus női vonalakon át a képzőművész ihletettségű egyedi anyagokig terjed. Sőt, tánc ruhák és egy nagyon izgalmasnak ígérkező filmes jelmezterv ihlette kollekció is bemutatkozik. Jól kell ismerni a hazai divatéletet ahhoz, hogy egy ennyire széles merítést „kérlelhetetlen igényérzettel” válogassunk, egymáshoz rendezzünk. Másrészt ezek alapján felmerül a kérdés: Milyen a divat ma, 2022-ben? Van valami egyértelmű törésvonal, ami mentén rendeződik?

Ha olyan régóta foglalkozol a divattal mint mi, akik a Budapest Fashion Weeket szervezzük, óhatatlanul is ebben mozogsz akkor is, amikor épp nem a rendezvényszervezéssel foglalkozol. Nem számoltam össze, hogy életem folyamán hány tervezői kollekciót állítottam a kifutóra, de valahol 350-400 között mozoghat ez a szám. Volt alkalmam rálátást szerezni, bennfentessé válni a hazai tervezői közegben. Itt jegyzem meg, a hazain kívül külhoni tervezők voltak vendégeink Erdélyből, Kárpátaljáról, a Felvidékről és a Vajdaságból. Eseményünkön lehetőséget biztosítottunk több képző- és iparművésznek a bemutatkozásra.

Visszatérve, a bemutatkozó designerek kiválasztása mindig egy felelősségteljes feladat, hiszen szerencsére rengeteg tehetség van a pályán és évről-évre jönnek új feltörekvő, ambiciózus fiatalok. Úgy kell balanszírozni, hogy észrevegyük, meglássuk és a bemutatkozás lehetőségével segíteni tudjuk a sok jó között azt, akiből valami plusz, átütő lehet, ugyanakkor a közönség által kedvelt, visszatérő már ismerősen csengő nevek is lehetőséghez jussanak. Büszkék vagyunk rá, hogy nagyon sokan kezdték nálunk a pályát, mutattak be először a Budapest Fashion Weeken, és nem egyszer előfordult, hogy innen az út például egyenesen a London Fashion Weekre vezetett!

Hogy miként tudnánk definiálni a 2022-es divatot?  Mi az a törésvonal, ami köré rendeződik? Azt gondolom, már nagyon régóta nincs ilyen egyértelmű vonal.  A klasszikus nőies vonalak ugyanúgy jelen vannak mint az oversize formák. A fast fashion diktál egyfajta utcai divatot, de az valamiféle uniformizáció. A designer darabok egy más kategóriát képviselnek, de abból nálunk a hétköznapokba alig szivárog át valami. Azt gondolom egyébként világjelenség a „stílusvesztés”. Míg korábban London vagy New York utcáin egy színes divatkavalkádot láhattál, ma már e városokban is egyre inkább városrész – specifikus lett az öltözködésnek ez a kultúrája. A nagy tömegek egyen leisure-pleisure-ben nyomják… Ha megnézed a fiatalokat, itthon egyenfarmer, egyen bőrdzseki, egyen oversize kabát… Alig látsz valóban stílusos és egyedi megjelenést. Azt, hogy majd miként gondolunk vissza a kétezres évekre – ahogyan korábbról az ’60-as, ’70-es ’80-as vagy ’90-es évekről is van egy konkrét képünk, persze, nagy vonalakban meg tudjuk fogalmazni. Talán valahol az oversize körül keresendő, de sokkal színesebb és változatosabb jelenleg – hozzáteszem szerencsére a hazai designer divatpaletta, mint sem belegyömöszöljük azt valamiféle kritérium ketrecbe. Mi a Budapest Fashion Week szervezői a rendezvényeink kapcsán semmi esetre sem szeretnénk ezt tenni.

Végezetül mit várhatunk mi, a közönség a 2022-es Budapest Fashion Weektől?

Helyszín tekintetében már többször bizonyított és jól bevált a Városligeti Műjégpálya dísz terme. Igyekszünk nagyon tudatosak lenni már a hely kiválasztásakor is. A Városligetben és közvetlen környezetében formálódott Budapest legújabb kulturális negyede. A Magyar Zene háza, a Millenium Háza, az új Néprajzi Múzeum és természetesen a Műcsarnok és Szépművészeti Múzeum egy olyan keretet adnak társművészetek tekintetében, amihez méltó módon kapcsolhatjuk a divattervezést. Ide szervezve az eseményt is szeretnénk pozicionálni magunkat. A Városliget Café kiváló partnerünk ezen a téren, immár évről-évre különleges Fashion menüvel várják a gasztrokultúra iránt érdeklődőket a Budapest Fashion Week ideje alatt.

November 17-18-án napi öt divattervező legújabb kreációit láthatja majd a közönség, a tourok közé igyekszünk mindig más művészeti ágakból is beilleszteni nívós produkciókat, performanszokat. Idén komolyzenével és tánccal egészülnek ki az esték. Azt gondolom a feladatunkat elvégeztük, stábunk úgymond az utolsó kanyarban az utolsó simításokat végzi és minden együtt van ahhoz, hogy a jövő héten méltó módon, a közönséggel együtt ünnepeljük meg 25. jubileumi rendezvényünket.

25. BUDAPEST FASHION WEEK  2022/Autumn

Helyszín: Városligeti Műjégpálya / Díszterem / Bejárat: Városliget Café, Budapest, 1146. Olof Palme sétány 5.

Kapunyitás: 18.30, a divatbemutatók 19.00 órakor kezdődnek.

Program:

November 17 : ELI.B, ZIMITS ANDREA , MAIA , SUZA , VHR   

A tourok között fellép: Paulik Lídia és Papp Henrik kamaraduó

November 18 : SKIN IT, OROSZ RÉKA , ACCEPTION , EBONY , SHAKTI

A tourok között fellép: Virág Judit and Yodi Tribe

Belélpőjegyeket a helyszínen, a show napjain lehet megvásárolni 12.00 órától.

Belépő ára: 4.000.-HUF/nap/fő

A műsorváltozás jogát fenntartjuk!

Olvass bele legújabb magazinunkba!

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Ez is érdekelhet:

Több mint vásár! – WAMP x V4

InfoPont

Kalandra fel! Vár az ABC küldetés!

Glück Viktória

Minden eddiginél monumentálisabb: április 20-án nyitja kapuit a Budapest Park

Glück Viktória

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket ( cookie - kat ) használ. Elfogadom Bővebben