InfoPont Ajánló Magazin
Kiemelt tartalomKult

Háború és Tánc

A február közepén bemutatott izraeli-német művészfilm, a Foxtrott a maga nemében sem egyszerűen érthető film, mi mégis megkíséreljük bemutatni a fő cselekményt és a háttérben meghúzódó motívumokat. A dráma megannyi keserűsége ellenére tartogat jó pár mulatságos, szatirikus jelenetet is, így nem feltétlenül szükséges zsebkendővel készüljünk a vetítésre.

Az izraeli rendező és forgatókönyvíró, Samuel Maoz bizony feldobta a labdát a nézőknek. Manapság nem feltétlenül szerencsés az izraeli háborúról filmet készíteni, mégis olyan rétegezett, valóban művészi alkotást láthatunk, mely nem hiába indul az Oscar-díjért (március 4. Los Angeles). A cselekmény Izraelben játszódik, s rögtön az első képkockákban egy család tragédiájába pillanthatunk bele: a szülők, Michael (Lior Askhenazi) és Daphne Feldman (Sarah Adler) húszas éveiben járó fiúk haláláról értesülnek. A kötelező sorkatonaságban elesett Jonathanról (Yonaton Shiray) végül kiderül, hogy él és virul, sőt, a sivatag közepén állomásozik serdülőkorú társaival. A sokktól még mindig megrészegült apuka azonnal követeli a fiú hazaszállítását, nem bízik az állami szervben, szeretne maga meggyőződni fiának épségéről. A filmben rengeteg metafora megjelenik, melyek abszolút nem hétköznapi módon igyekeznek bemutatni az izraeli háború árnyoldalát: a teljhatalommal bíró katonai szerv, mely a fals halálhír után rögtön benyugtatózza a szülőket és bevonul a gyászoló család intim szférájába, de ilyen lehet még a sivatagban megjelenő teve baljós szimbóluma is, mely végül a hazafele tartó fiú halálát okozza.

Sokféle szempontból lehet vizsgálni a filmet: filmográfiai nézőpontból, tartalmát tekintve, vagy csupán motívumait elemezve. Ami biztos, hogy a film a háborút meggyőző eszközökkel ellenzi, s ennek a világnak egy olyan árnyaltabb oldalát mutatja be, melyet csak nagyon kevesen ismerhetnek. A füvező szülők házassága majdnem rámegy a fiú halálára, hiszen azt életben maradhatott volna, ha az apa nem rendelteti haza. Ezen felül a semmi közepén töltött órák Jonathan életében meghatározó csomópontot képeznek: a férfivé válás folyamata, a gyilkosságok eltusolása, a rendszer valós arca, a katonai ellenőrzőpontnál megalázott civilek félreállítása, vagy a katonák iszapba süllyedő konténer otthona. A mondanivaló nagyon összetett, mégis rétegeire szedhető és kihámozható. Azt elmondhatjuk, hogy a keserédes film elvégezte dolgát, hiszen minden bizonnyal még napokig kísérti a nézők gondolatait.

InfoPont skálán: 5/5

Olvass bele legújabb magazinunkba!

Ez is érdekelhet:

Hullámok – Feledi Project

InfoPont

Filmkritika- Ha a házasságnak annyi, jöhetnek a bérgyilkosok

Zalai Mariann

Hamarosan kezdetét veszi a Budapest Táncfesztivál

Zalai Mariann

Ez a weboldal a felhasználói élmény javítása, valamint a zavartalan működés biztosítása érdekében sütiket ( cookie - kat ) használ. Elfogadom Bővebben