Életmód
Digitális oktatás Jocó bácsi világában
  • 2020. május 6.

Amikor először halottam róla, azt hittem megint csak egy újabb celeb, aki a televizióban lett híres. Aztán egyre több cikket olvastam róla, riportokban láttam és rájöttem, hogy itt egészen másról van szó. Jocó bácsi úgy lett népszerű, hogy amit csinál és ahogyan csinálja, az ritkaságnak számít a mai oktatásban. Munkájában ötvözi az élménypedagógiát, a játékpedagóiát,
a kooperatív pedagógiát, a drámapedagógiát és ezek sajátos egyvelegével tanít.

 

Mi a tapasztalatod, a digitális oktatás mennyire mutatkozik hatásosnak illetve képes ugyanazt a tudásanyagot átadni a diákoknak, mint a hagyományos oktatás?

Teljesen más így, mint  ha az iskolában lennénk, együtt közösen. Igyekszem az óráim felét online óraként tartani, így a közös élmény részben meg van.
De sajnos sok esetben a diákok teljesen magukra vannak hagyva, csak személytelen emaileket kapnak, benne a kötelező feladattal. Sajnos ez nem hatékony, hisz a diákok lelkesedése így nem fenntartható sokáig. Én azt tapasztalom, így is tudok elérni sikereket, de ebben a helyzetben az elvárásokat is át el kell alakítani, adaptálni kell erre.Az érettségi körüli viták és találgatások folyamatos bizonytalanságban tartották a diákokat. Saját végzős osztályodat, hogyan tudtad felkészíteni lelkileg, ebben a bizonytalan helyzetben az érettségire?

Igyekeztem ugyanúgy felkészíteni őket, mintha nem lenne semmi. Persze, hangsúlyt kellett fektetni a vírus okozta pánik, a bezártság okozta stressz, és a bizonytalanság okozta kétségbeesés kezelésére. Nagyon nehéz időszak volt ez mindannyiunk számára, ami nehezítette a felkészülést is. De úgy érzem, együtt megoldottuk.

Abban mindannyian egyetértünk, hogy ha a ballagások elmaradnak, egy pótolhatatlan élménytől fosztják meg a gyerekeket. Van szerinted bármilyen alternatíva arra, hogy a végzősök megkaphassák azt a hagyományos, ballagóknak kijáró ünneplést, amely megkoronázza és egyben lezárja a gimnáziumban töltött éveiket?

Én először szerettem volna online ballagást, búcsúvideót. Aztán az osztályommal ezt elvetettük. Éreztem rajtuk, hogy nem lelkesednek ezért, nem akarják igazán.
És teljesen igazuk van. Mert ugyan lehetne így is, de nem sok értelme van. Nem lenne ugyanaz az élmény, akkor meg minek? Úgy döntöttünk, hogy amint lehetőségünk lesz rá, tartunk egy igazi ballagást, úgy, ahogy azt kell. Méltón, érzelemmel tele, öleléssel, sírással. Annyit ígérhetek, hogy emlékezetes lesz!

Mi a véleményed, a digitális oktatás bevezetésének milyen hosszútávú hatásai lehetnek a jövő oktatására?

Nagyon nehéz megmondani, milyen hatások lesznek. Az biztos, hogy most rengeteg pedagógus megismert olyan platformokat, amiket esetleg később is lehet használni, be lehet építeni a normál oktatási rendszerünkbe. És a diákok is megtanulták ezeket kezelni, így sokkal könnyebb lesz. Az oktatási rendszer pedig remélem felismeri, hogy az eddigi digitalizáció nem valósult meg, és fontos lenne erre hangsúlyt fektetni. Azért én bízom benne, hogy soha többet nem kényszerülünk hónapokig az otthonunkba zárva tanítani és tanulni…

 

Balatoni József – Jocó bácsi
történelem tanár, író, médiaszemélyiség, az ország legnépszerűbb tanára


További érdekes cikkekért lapozz bele magazinunkba: